Genel Bilgi
Kod | BK038 |
Ad | Böcek Populasyon Ekolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Burada ilk önce Birey Ekolojisi, Popülasyon Ekolojisi ve Sinekoloji kavramları ve bunların çalışma alanları kısaca açıklanmaktadır. Bundan sonra bireylerin yayılış alanlarındaki dağılışları, populasyon yoğunluğu, populasyon gelişmesi ve populasyon strüktürü gibi böcek popülasyonlarının özellikleri ele alınmaktadır. Son olarak da doğal popülasyonların gösterdiği varyasyonlar ve nedenleri üzerinde durulmaktadır.
Dersin İçeriği
Böcek popülasyonlarının yapısı, dağılışı, çevre ile olan ilişkileri (canlı ve cansız çevre) ve zararlıların zarar yapabilme olasılıkları.
Dersin Ön Koşulu
Genel Entomoloji, Böcek Ekolojisi ve Epidemiyolojisi
Kaynaklar
Geldiay, R., ve A. Kocataş, 1975. Genel Ekoloji. E. Ü. Fen Fakültesi Kitaplar Serisi, 65. İzmir, 297 s.
Notlar
Kansu, İ. A., 1988. Böcek Çevrebilimi (Böcek Ökolojisi). A.Ü. Ziraat Fakültesi Ders Kitabı, No: 302, Ankara, 259 s. Popülasyon ekolojisi konusunda yayınlanmış makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Böcek ekolojisi ile ilgili temel kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Popülasyon ekolojisi hakkında temel kavramları bilir. |
ÖÇ03 | Böcek popülasyonları Epidemiyoloji arasındaki ilişkileri bilir. |
ÖÇ04 | Popülasyon ile ekonomik zarar eşiği- ekonomik zarar düzeyi ilişkilerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme, pratikte karşılaşılan sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Genelde bitki koruma, özelde uzmanlık alanındaki bilgileri geliştirebilir, derinleştirebilir, bilime yenilik getirecek ve özgün sonuçlara ulaşacak çalışmalar yapma ve yaptırma yetisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Özgün buluş, görüş, yaklaşım ve önerilerini uzmanlardan oluşan topluluklar önünde savunabilir, etkili iletişim kurarak tartışabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma ile ilgili konuları diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir, yeni ve karmaşık fikir, olay ve olguların değerlendirmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemelerin; bilgi toplumu oluşturma, bilimsel yöntemlerle sorun çözme ve karar aşamalarında etkin görevler üstlenebilir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini, üretim alanında karşılaştığı problemlerin çözümünde kullanır, kamu ve özel kuruluşlarda görev alır veya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Elde ettiği araştırma ve proje sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilme ve bunları uluslararası toplantılarda ve dergilerde sunabilme ve yayınlayabilme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Birey ekolojisi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Popülasyon ekolojisi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Popülasyonların çevre ile ilişkileri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Popülasyonların dağılışı | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Popülasyon yoğunluğu | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Popülasyon dinamiği | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Popülasyon dengesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notundaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Popülasyon strüktürü | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Popülasyonların gösterdiği varyasyonlar ve nedenleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Popülasyon yoğunluğu ve salgınlar | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Canlı kaynakların kullanımında popülasyonun önemi-1 | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Canlı kaynakların kullanımında popülasyonun önemi-2 | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Adalar Coğrafyası-1 | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Adalar Coğrafyası-2 | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notundaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notundaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |