BT0135 Parazit Sistematiğinde Filogenetik Uygulamalar

6 AKTS - 3-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BT0135
Ad Parazit Sistematiğinde Filogenetik Uygulamalar
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ARMAĞAN ERDEM ÜTÜK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencinin filogenetiğin mantığını öğrenerek bunu parazitlerin sınıflandırmasında kullanabilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında parazitlerin sınıflandırılmasında kullanılan moleküler markörlerin seçimi, primer dizaynı, DNA dizinlerinin elde edilmesi, dendogramların düzenlenmesi, çoklu dizin analizleri, işlenmiş verilerin veri bankalarında karşılaştırılması, haplotip analizleri, uygun evrim modellerinin seçimi, doğru filogenetik ağaçların oluşturulması ve yorumlanması yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

YOKTUR

Kaynaklar

Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notları ve sunular kullanılacaktır

Notlar

Bowman DD. Georgis Parasitology for Veterinarians.10th ed. Elseiver; 2014. p. 326-398.Taylor MA, Coop RL, Wall RL, Veterinary Parasitology. 4th ed. Wiley Blackwell; 2016. Zajac AM, Conboy GA, Veterinary Clinical Parasitology. 8th ed. John Wiley and Sons, Inc; 2012. Freeman S, Herron JC, Evrimsel Analiz. Çıplak, B, Başıbüyük H, Karaytuğ, S, Gündüz, İ. (eds). Palme Yayıncılık, Ankara, 2009. Lemey P, Salemi M, Vandamme AM, The Phylogenetic Handbook, A Practical Approach to Phylogenetic Analysis and Hypothesis Testing, Cambridge University Press, 2009. Pevsner J, Bioinformatics and Functional Genomics, Wiley-Blackwell, 2009. Xıong J, Essential Bioinformatics, Cambridge University Press, 2006.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler filogenetik ağaçlar oluşturabilir.
ÖÇ02 Öğrenciler oluşturdukları filogenetik ağaçları yorumlayabilir.
ÖÇ03 Öğrenciler çoklu dizin analizleri için doğru algoritmaları seçip, doğru substitisyon modellerini belirleyebilir.
ÖÇ04 Öğrenciler DNA dizilerini düzenleyebilir, veri tabanlarında karşılaştırabilir.
ÖÇ05 Öğrenciler moleküler markörlerin amplifikasyonu için primer tasarımı yapabilir.
ÖÇ06 Öğrenciler parazitlerin sınıflandırmasında kullanılan doğru moleküler markörleri bilir.
ÖÇ07 Öğrenciler parazitlerin sınıflandırmasını öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Büyük Patlama ve Maddenin evrimi 1. Evrimsel Analiz 2. The Phylogenetic Handbook 3.Bioinformatics and Functional Genomics 4.Essential Bioinformatics Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
2 Parazit hücrelerinin yapısı Bowman DD. Georgis Parasitology for Veterinarians.10th ed. Elseiver; 2014. p. 326-398. Taylor MA, Coop RL, Wall RL, Veterinary Parasitology. 4th ed. Wiley Blackwell; 2016. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 Parazitlerin sınıflandırılması Bowman DD. Georgis Parasitology for Veterinarians.10th ed. Elseiver; 2014. p. 326-398. Taylor MA, Coop RL, Wall RL, Veterinary Parasitology. 4th ed. Wiley Blackwell; 2016. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Makro ve mikro evrim mekanizmaları 1. Evrimsel Analiz 2. The Phylogenetic Handbook 3.Bioinformatics and Functional Genomics 4.Essential Bioinformatics Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Parazitlerde genom yapısı, nükleik asitler, DNA replikasyonu 1. Insect Molecular Genetics 2.Moleküler Parazitoloji Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Transkripsiyon, translasyon, gen İfadesinin kontrolü, genlerin ortaya çıkış mekanizmaları, primer tasarımı Freeman S, Herron JC, Evrimsel Analiz. Çıplak, B, Başıbüyük H, Karaytuğ, S, Gündüz, İ. (eds). Palme Yayıncılık, Ankara, 2009. Lemey P, Salemi M, Vandamme AM, The Phylogenetic Handbook, A Practical Approach to Phylogenetic Analysis and Hypothesis Testing, Cambridge University Press, 2009. Pevsner J, Bioinformatics and Functional Genomics, Wiley-Blackwell, 2009. Xıong J, Essential Bioinformatics, Cambridge University Press, 2006. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 DNA dizinlerinin düzeltilmesi ve yorumlanması, genetik veri tabanları, BLAST, BLAST sonuçlarının yorumlanması 1.BOLD (Web Sitesi) 2. NCBI (Web Sitesi) 3.CLC MainWorkbench (PC Programı 4.GeniousPrime (PC Programı) 4.MEGAX (PC Programı) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
8 Soru-cevaplarla konu tekrarı Soru-cevaplarla konu tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
9 Çoklu dizin analizinde kullanılan algortimalar, doğru algortimanın seçimi, çoklu dizin analizi için kullanılan bilgisayar programları 1. Evrimsel Analiz 2. The Phylogenetic Handbook 3.Bioinformatics and Functional Genomics 4.Essential Bioinformatics 5.BOLD (Web Sitesi) 6. NCBI (Web Sitesi) 7.CLC MainWorkbench (PC Programı 8.GeniousPrime (PC Programı) 9.MEGAX (PC Programı) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
10 Doğru evrimsel modellerin seçimi ve bu amaçla kullanılan bilgisayar programları 1. JModel Test (PC Programı) 2. Model Test (PC Programı) 3.MEGAX (PC Programı) 4. CLC MainWorkbench (PC Programı) 5. GeniousPrime (PC Programı) 6. Partition Finder (PC Programı) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
11 Filogenetikte temel kavramlar 1. The Phylogenetic Handbook 2. Bioinformatics and Functional Genomics 3. Essential Bioinformatics Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
12 Filogenetik ağaçlar 1. The Phylogenetic Handbook 2. Bioinformatics and Functional Genomics 3. Essential Bioinformatics Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
13 Filogenetik ağaç oluşturma programları ve program kullanımı (MEGA, GENIOUS) 1. JModel Test (PC Programı) 2. Model Test (PC Programı) 3.MEGAX (PC Programı) 4. CLC MainWorkbench (PC Programı) 5. GeniousPrime (PC Programı) 6. Partition Finder (PC Programı) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
14 Filogenetik ağaç oluşturma programları ve program kullanımı (CLC mainworkbench, PHYLIP, MRBAYES) 1. JModel Test (PC Programı) 2. Model Test (PC Programı) 3.MEGAX (PC Programı) 4. CLC MainWorkbench (PC Programı) 5. GeniousPrime (PC Programı) 6. Partition Finder (PC Programı) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
15 Yarıyıl Final Sınavı Yarıyıl Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev, Yazılı Sınav
16 Yarıyıl Final Sınavı Yarıyıl Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Final Sınavı Yarıyıl Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 160
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,40
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.11.2022 02:03