Genel Bilgi
Kod | BT0084 |
Ad | Kanserin moleküler metabolizması |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Yasemin SAYGIDEĞER |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersi alan tüm öğrencilerin kanserin moleküler metabolizması ile ilgili temel bilgileri edinmesi, bu bilgilerin biyoteknolojik kullanım alanlarını öğrenmesi ve bu konuda yapılan araştırmaları takip edebilmesi.
Dersin İçeriği
Kanser metabolizması ile ilgili tanımlar, kanser hücresinin kompleks yapısı, enerji tipleri, mitokondrial mutasyonlar, otofaji, mikroçevre ve pH’nın metabolizmaya etkisi, hipoksik adaptasyon mekanizmaları, metabolizmada rol alan enzim ve çeşitli enerji yolakları, metabolizmanın kanser tanı tedavisinde mevcut kullanımı ve hedeflenmesi için gelecekte yapılabilecekler, makale incelenmesi ve sunumu.
Dersin Ön Koşulu
Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü mezunu olmak veya YL ve DR ders aşamasında (bu dersi almadan önce) Moleküler Biyoloji dersi alarak başarılı olmuş olmak.
Kaynaklar
Textbook of Cell Signaling in Cancer, Yazarlar: Roberts, Jacques Cell Signaling- Principles and Mechanisms. Yazarlar: Wandell Lim, Bruce Mayer, Tony Pawson Cell Signaling Biology – online tool http://www.cellsignallingbiology.co.uk/csb/
Notlar
Textbook of Cell Signaling in Cancer, Yazarlar: Roberts, Jacques Cell Signaling- Principles and Mechanisms. Yazarlar: Wandell Lim, Bruce Mayer, Tony Pawson Cell Signaling Biology – online tool http://www.cellsignallingbiology.co.uk/csb/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu derste öğrenciler kanser hücresinin metabolizmasını, metabolizmayı etkileyen sinyaller ve hipoksi vb farklı durumlar varlığında kendisini adapte edebilecek sistemlerin varlığını anlar. |
ÖÇ02 | Kanser hücre metabolizmasını etkileyen sistemlerin neler olduğunu ve hücrenin enerji gereksinimi olduğunda yapabileceği kaçış yöntemlerinin prensibi hakkında interaktif ve araştırma içerikli öğrenme yöntemlerini kullanarak bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Kanser metabolizmasının hedefe yönelik tedavilerde kullanılması ile ilgili literatür bilgisi sahibi olur |
ÖÇ04 | Konuyla ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesini ve makale sunumunu öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kanserin moleküler metabolizması dersinin amaç ve hedefleri, ders içerik ve planının konuşulması, öğrencilerin beklentileri. Metabolizma ile ilgili tanımlar. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
|
2 | Malign tümörlerin kompleks yapısı ve metabolik değişkenliğe adaptasyonu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
|
3 | Enerji metabolizması ve düzenlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
|
4 | Otofaji ve tümör metabolizması ile ilişkisi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
|
5 | Kanserde hipoksi adaptasyon mekanizmaları – Hipoksi Inducible Transkripsiyon faktörleri (HIF) | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
|
6 | Otofajik sinyal yolakları ve kontrolü | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
|
7 | HIF sinyal yolağı ve hedef genlerin işlevleri | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
|
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | pH değişiklikleri ve mikroçevrenin tümör metabolizmasına etkileri | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
|
10 | Mitokondrial mutasyonlar | Mitokondrial mutasyonlar ile ilgili ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Makale üzerinden Myc düzenlenmesi ve kanser metabolizması ile ilişkisi | Makalenin önden okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Pentoz fosfat yolunun tümör metabolizması ile ilişkisi | Pentoz fosfat yolunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Tümör metabolizmasının kanser tanı ve tedavisinde hedeflenmesi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
|
14 | Tümör metabolizmasını hedeflemek amaçlı yapılabilecek yenilikler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
|
15 | Tümör metabolizması ile ilgili makale sunumları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
|
16 | Dönem sonu değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |