Genel Bilgi
Kod | BT020 |
Ad | Süt ve Süt Ürünleri Atıklarının Biyoteknolojik Yöntemlerle Değerlendirilmesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OYA BERKAY KARACA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı süt ürünleri üretiminde ortaya çıkan artıkların değerlendirilmesi yöntemleri hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Süt işleme atıkları ve çevre kirlenmesi açısından ortaya çıkan sorunlar, sütçülük atıklarının dünyadaki ve Türkiyedeki durumu, peynir, tereyağ, içme sütü ve yoğurt teknolojisi yan ürünleri, değerlendirilme şekilleri, kullanım alanları, çevreye etkileri, insan ve hayvan beslenmesine etkileri, sütçülük atıklarının genel karakteristikleri ve besin değerleri, kirlilik kontrolü, kirlilik parametreleri, atıkların azaltılmasına yönelik öneriler dersin kapsamını oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Robinson, R.K. Modern Dairy Technology, Elsevier Applied Science Publishers, London, p.438 Kessler, H.G. Food Engineering and Dairy Technology, Publishing House Verlag A Kessler, London, p.618.
Notlar
Kosikowski, F.V., Mistry, V.V. Cheese and Fermented Milk Foods, Published by F.V. Kosikowski, L.L.C. Edwards Brothers, Inc., Michigan, p.728. Whey, Proceedings of Second International Whey Conference, International Dairy Federation, Chicago, p.367.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sütçülük artıklarını ve önemini tanımlar. |
ÖÇ02 | Çevre kirliliği açısından sütçülük atıklarının önemini tanımlar. |
ÖÇ03 | Sütçülük atıklarının çeşitlerini sayar. |
ÖÇ04 | Sütçülük atıklarının değerlendirilmesi hakkında genel bilgileri anlatır. |
ÖÇ05 | Peynircilik ve tereyağcılık atıklarının bileşim ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ06 | Peynir suyu, peynir altı suyu tozu ve peyniraltı suyu proteinlerinin bileşimi, üretim yöntemi ve değerlendirilmesini kavrar. |
ÖÇ07 | Haşlama suyu, bileşimi ve değerlendirilme yöntemlerini anlatır. |
ÖÇ08 | Tereyağcılık atıkları (Yağsız süt, Ayran) değerlendirilme yöntemlerini anlatır. |
ÖÇ09 | İçme sütü ve yoğurt teknolojisinde atıksu kaynakları, bileşimi ve değerlendirilmesini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sütçülük atıkları çeşitleri, (süt, peyniraltısuyu, yayıkaltı, tereyağ yıkama suyu, süttozu atıkları, salamura çözeltileri, CIP sistemleri, temizlikte kullanılan kimyasal maddeler, separatör çamuru ve motor yağları) önemi ve değerlendirilmesi hakkında genel bilgiler | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sütçülük atıklarının çevre kirliliği açısından yarattığı sorunlar ve çözüm önerileri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Peynircilik atıkları, Peyniraltı suyu çeşitleri (Tatlı ve Asit peyniraltı suları), bileşimleri, Süt bileşenlerinin peynir ve peynir suyuna geçiş oranları | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Peyniraltı suyu proteinlerinin genel özellikleriinin fonksiyonel, biyolojik ve besinsel özellikleri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Peyniraltı suyunun değerlendirme yöntemleri: Peyniraltı suyundan peynir (Lor, Ricotta, Mysost ve İsveç peynirleri) ve koyulaştırılmış peyniraltı suyu eldesi | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Peyniraltı suyunun değerlendirme yöntemleri: Laktik asit üretimi | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Peyniraltı suyunun değerlendirme yöntemleri: Laktoz üretimi | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Peyniraltı suyunun değerlendirme yöntemleri: Alkollü ve Alkolsüz peyniraltı suyu içecekleri üretim teknolojileri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Peyniraltı suyunun değerlendirme yöntemleri: Peyniraltı suyu tozu üretimi | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Peyniraltı suyunun değerlendirme yöntemleri: Peyniraltı suyu proteinlerinin elde edilme yöntemleri (peyniraltı suyu protein konsantratları (WPCs), peyniraltı suyu protein izolatları (WPIs) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Peyniraltı suyu diğer değerlendirme yolları ve ürünlerinin kullanım alanları | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Peynircilik atıkları-Haşlama suyu, bileşimi ve değerlendirilmesi | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tereyağcılık atıkları (Yağsız süt, Ayran) ve değerlendirilme yöntemleri (Taze peynir, kurut, çökelek ve içecek üretimleri) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İçme sütü, yoğurt teknolojisinde atıksu kaynakları, bileşimi ve değerlendirilmesi | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |