Genel Bilgi
Kod | BT0097 |
Ad | Temel Moleküler Biyoloji Tekniklerine Giriş-I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET BERTAN YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Genom analiz yöntemleri, Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) mekanizması ve optimizasyonu, DNA izolasyonu, PCR ürünlerinin agaroz ve poliakrilamit jel elektroforezi, Çözeltilerin ve jellerin hazırlanması ve jellerin boyanması, QF PCR yöntemi, PCR ve QF PCR sonuçlarının analizi ve yorumlanması, PCR çeşitleri, Real Time PCR yöntem ve uygulamaları, Blotlama teknikleri, Uygulama alanlarının (PCR RFLP, Dizi analizi, Gen klonlama) öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Genom analiz yöntemleri, Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) mekanizması ve optimizasyonunu, DNA izolasyonu, PCR ürünlerinin agaroz ve poliakrilamit jel elektroforezi, Çözeltilerin ve jellerin hazırlanması ve jellerin boyanması, QF PCR yöntemi, PCR ve QF PCR sonuçlarının analizi ve yorumlanması, PCR çeşitleri ve Uygulama alanları (Mutasyon tarama, PCR RFLP, Dizi analizi, Gen klonlama), Real Time PCR yöntem ve uygulamaları, Blotlama teknikleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Editör: Prof. Dr. Halil Kasap, Nobel Tıp Kitabevi, Ankara, 2017
Notlar
Pazarbaşı A, Kasap M, Vardar MA, Alptekin D, Güzel AI, Lüleyap HÜ, Altıntaş A, Doran F. Screening of Codon 236, 238, 244, 248 and 259 Mutations of p53 Gene in Ovarian and Endometrial Carcinomas by RFLP Analysis. Ç.Ü.Sağlık Bil.Derg. 2007,23(2,3):1-8.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genetik materyalin yapısını bilir |
ÖÇ02 | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilir |
ÖÇ03 | Moleküler genetik tetkik ve analizleri yapabilir |
ÖÇ04 | Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilir |
ÖÇ05 | PCR temelini yapabilir.. |
ÖÇ06 | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilir ve yorumlayabilir |
ÖÇ07 | Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilir |
ÖÇ08 | Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilir ve makalenin yazımını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genom analiz yöntemlerini öğrenme | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Polimeraz zincir reaksiyonunun (PCR) mekanizması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Polimeraz zincir reaksiyonunun (PCR) optimizasyonu 2 | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | DNA izolasyonunu | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | PCR ürünlerinin agaroz ve poliakrilamit jel elektroforezi | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Çözeltilerin ve jellerin hazırlanması ve jellerin boyanması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | QF PCR yöntemini anlama ve uygulama | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Literatür tarama ve okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | PCR çeşitleri | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | PCR ve QF PCR sonuçlarının analizi ve yorumlanması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Real Tıme PCR yöntem ve uygulamaları | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Blotlama teknikleri | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Uygulama alanları (Mutasyon tarama, PCR RFLP) | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Dizi analizi | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Gen klonlama | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Final sınavı | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |