Genel Bilgi
Kod | BT0087 |
Ad | Biyoteknolojide Biyofizik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL ÖCAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyofizik, canlı organizmalarla ilgili problemleri fiziksel kavramlar ile formüle etmek ve fiziğin yasaları ile çözmeye çalışmaktadır.
Dersin İçeriği
Canlı Sistemlerin moleküler yapısı,yaşam molekülleri (Proteinler, karbonhidratlar, yağlar), moleküllerin biyofiziksel değerlendirilmesi, hücre zarları, yapı ve fonksiyon ilişkisi, Hücre zarlarında taşınım ve transportlar (Basit Difüzyon, Aktif Transport vb),Taşınım ve Transportta rol oynayan kanallar ve pompalar (İyon Kanalları, Voltaj Bağımlı Kanallar, ATPaz Pompası vb), Biyoenerjetik (Serbest Enerji ve Canlılarda Enerji Aktarımı),Termodinamik (Entropi, Entalpi vb.), ATP ve Kimyasal Enerji İletimi, Mekanik, Kinetik ve Isı Enerjisi İletimi,Hücrenin Kararlı ve Kararsız Durumu, Nernst Denge Potansiyeli, Gibbs-Donnan Kuralı, Dinlenim Zar ve Aksiyon Potansiyeli
Dersin Ön Koşulu
Dersin Ön Koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) ) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
Notlar
İnternet Araştıması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Canlı organizmada Biyofiziğin yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Biyofiziğin, biyolojik süreçlerin aydınlatılmasında ve biyolojik sorunların çözümünde kullanılan fiziksel yöntemleri ve kavramları öğrenir. |
ÖÇ03 | Canlı sistemlerin moleküler yapısında yer alan yaşam molekülleri (Proteinler, Karbohidratlar ve Yağlar) ve bu moleküllerin biyofiziksel olarak değerlendirilmesini öğrenir. |
ÖÇ04 | Hücre zarlarının yapı ve fonksiyon ilişkisinde yer alan elektriksel olaylar ve bu elektriksel olayların önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Hücre zarlarında taşınım ve transportlarda (Basit Difüzyon, Aktif Transport vb) yer alan biyofiziksel kavramalrı, taşınım ve transportta rol oynayan kanallar ve pompalarda geçerli olan fiziksel kanunlar ve uygulamalarını (İyon Kanalları, Voltaj Bağımlı Kanallar, ATPaz Pompası vb), |
ÖÇ06 | Biyoenerjetik açıdan (Serbest Enerji ve Canlılarda Enerji Aktarımı) canlı organizmaya aktarılan ve kaybedilen enerjide rol oynayan biyofizksel mekanizmaları öğrenir(Termodinamik (Entropi, Entalpi vb.), |
ÖÇ07 | ATP ve Kimyasal Enerji İletimi, Mekanik, Kinetik ve Isı Enerjisi İletimi),Hücrenin Kararlı ve Kararsız Durumunda meydana gelen negatif durumların canlı organizmayı nasıl etkilediğini öğrenir. |
ÖÇ08 | Hücre membranının kararlı ve kararsız durumunda var olan ve uygulanan Nernst Denge Potansiyeli ve Gibbs-Donnan Kuralını, hücrenin dinlenim ve aktif durumunda rol oynayan dinlenim membran ve Aksiyon Potansiyelini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Canlı Sistemlerin Moleküler Yapısı, | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yaşam Molekülleri (Proteinler, Karbohidratlar ve Yağlar), | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Moleküllerin Biyofiziksel değerlendirilmesi | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
4 | Hücre zarları; yapı ve fonksiyon ilişkisi, | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Hücre zarlarında taşınım ve transportlar (Basit Difüzyon, Aktif Transport vb), | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Taşınım ve Transportta rol oynayan kanallar ve pompalar (İyon Kanalları, Voltaj Bağımlı Kanallar, ATPaz Pompası vb), | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Biyoenerjetik (Serbest Enerji ve Canlılarda Enerji Aktarımı), | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | midterm | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Termodinamik (Entropi, Entalpi vb.), | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | ATP ve Kimyasal Enerji İletimi, | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mekanik, Kinetik ve Isı Enerjisi İletimi, | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Hücrenin Kararlı ve Kararsız Durumu, Nernst Denge Potansiyeli, Gibbs-Donnan Kuralı, | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dinlenim Zar ve Aksiyon Potansiyeli | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Membrane Potansiyellerin Karşılaştırılması | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hücrenin Denge Durumu | Araştırma, ders Kitapları, İnternet | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sınavı | Yarıyıl sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Ödev |
17 | Final | Anlatılan derslerin notları, sunumlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |