Genel Bilgi
Kod | EE677 |
Ad | High Voltage Measurement Techniques |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET TÜMAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
1. Yüksek gerilim test laboratuvarlarının tanıtılması, 2. Yüksek gerilim ölçme teknikleri ve ölçü aletlerinin esasları, 3. Tahribatlı ve tahribatsız yüksek gerilim deneylerinde ölçme uygulaması.
Dersin İçeriği
Yüksek gerilim ölçüm tekniklerinin temel prensipleri, elektrostatik yüksek gerilim ölçüm aletleri, jeneratör prensibine dayalı voltmetreler, tepe değer ölçüm aletleri, küre boşlukları ile gerilim ölçümü, gerilim transformatörleri ile Klidonograf ölçümü, yüksek gerilim bölücüler, darbe akımlarının ölçümü, kapasitans ve dielektrik kayıp ölçümü, korona kayıplarının ölçümü, elektrostatik alanların ölçümü, izolasyon malzemelerinin kırılma geriliminin ve kırılma mukavemetinin deneysel olarak belirlenmesi, test sonuçlarının istatistiksel yöntemlerle değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
W.H. , E.L. High-Voltage Test and Measuring Techniques, Springer, 2019
Notlar
Yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yüksek gerilim laboratuvarlarının tasarımı, |
ÖÇ02 | Yüksek gerilim ölçü aletlerinin temel prensipleri |
ÖÇ03 | Yüksek gerilimlerin ölçümü |
ÖÇ04 | Yüksek akımların ölçümü |
ÖÇ05 | Tahribatsız yüksek gerilim test devrelerinin tasarımı |
ÖÇ06 | Test sonuçlarının istatistiksel yöntemlerle değerlendirilmesi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yüksek Gerilim (YG) gereksinim nedenleri. Elektrostatik alanın temel kavramları. Laplace ve Poisson denklemleri | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Düzlemsel elektrot sistemleri. Eşmerkezli küresel elektrot sistemleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eşeksenli silindirsel elektrot sistemleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Eşeksenli olmayan silindirsel elektrot sistemleri. Yaklaşık maksimum elektrik alan şiddeti hesabı | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Çok tabakalı elektrot sistemleri: Çok tabakalı düzlemsel ve eşeksenli silindirsel sistemler | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Düzgün zorlanma ve yüksek gerilim kablo ve geçit izolatörleri uygulamaları. Konform dönüşüm. | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Elektrostatik alanların sayısal yöntemlerle hesabı. | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Arasınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Boşalma olaylarına giriş. İyonizasyon. Düzgün alanda Townsend teorisi. Paschen yasası | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Vakumda boşalma olayları. Düzgün ve düzgün olmayan alanda kanal teorisi. | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yüzeysel boşalma. Yıldırım boşalması. Sıvı yalıtkanlarda delinme. | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Katı yalıtkanlarda delinme: Delinme teorileri, delinmeye etkiyen etkenler. Kısmi boşalmalar. | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Aşırı gerilim kaynakları ve aşırı gerilimlere karşı koruma hakkında temel bilgiler. | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | ÖLÇÜMLER, Ölçüm Cihazları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | ÖLÇÜMLER, Ölçüm Cihazları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |