Genel Bilgi
Kod | GM011 |
Ad | Gıda Mühendisliğinde Araştırma Metodları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HAKAN BENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Gıda mühendisliği bölümünde yapılacak olan çalışmalarda kullanılabilecek temel istatistiksel analiz yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Tek yönlü varyans analizi. Sabit Etkili model (The fixed effects one-way model). Grup ortalamaları arasında çoklu karşılaştırma. Rassal Etkili model (The random effects one-way model). Deneme planları. Deneme birimi ve tekerrür. Bloklama. Tesadüf blokları deneme planı. Faktöriyel denemeler. İç-içe sınıflanmış ve split-plot deneme planları. SPSS ve SAS örnekleri ve uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ott, R.L. and Longnecker, M. 2001. Statistical methods and data analysis. Duxbury, Thomson Learning.
Notlar
Ders notları, slaytlar ve ilgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstatistik öğrenmenin nedenlerini bilir |
ÖÇ02 | Istatistiğin günlük hayatta ve bilimsel çalışmalardaki önemini bilir |
ÖÇ03 | Paket programa (SPSS) veri girişini ve temel menü özelliklerini bilir |
ÖÇ04 | Bazı deneme planlarını bilir |
ÖÇ05 | Deneme planlarına uygun verilerin SPSS paket programı ile analizini yapar |
ÖÇ06 | Öğrenciler Sonuçları yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İstatistik nedir | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Veri girişi I - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Veri girişi II- SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Varyans analizi - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Varyans Analiz Tablosu - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tesadüf Parselleri Deneme Planı (Oneway ANOVA) - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tesadüf Blokları Deneme Planı (Randomized Block Design) - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Faktöriyel Denemeler I - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Faktöriyel Denemeler II - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | İç-içe sınıflanmış I - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İç-içe sınıflanmış II - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Split-plot deneme planları I - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Split-plot deneme planları II - SPSS | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |