Genel Bilgi
Kod | BYEGM3 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HAKAN BENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere bilimsel araştırma yönteminin temellerini, bilimsel araştırmada etik ve yayın etiği konularını öğretmektedir.
Dersin İçeriği
Temel kavram, ilke ve yaklaşımlar. Bilginin kaynağı ve problem çözmenin pratik dayanakları. Bilim. Bilimsel yöntem. Araştırma. Araştırma süreç ve teknikleri. Yöntem. Bulgular ve yorum. Özet, yargı ve öneriler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Karasar, N. 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel yayınevi. Türkiye Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi. 2002. Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
Notlar
Ders notları, slaytlar ve ilgili makaleler. Büyüköztürk, Ş. vd. 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmanın temellerini ve bilginin kaynağı ve problem çözmenin pratik dayanaklarını bilir |
ÖÇ02 | Bilimin tanımı ve işlevlerini, araştırma yöntembilimini ve niteliklerini bilir |
ÖÇ03 | Bilimsel yöntemin temel aldığı görüşleri, tanımını, aşamalarını ve niteliklerini bilir |
ÖÇ04 | Bilimsel araştırmada etik ve yayın etiği konularını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavram, ilke ve yaklaşımlar | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bilginin kaynağı | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Problem Çözmenin Pratik Dayanakları | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bilimsel Araştırma Yöntemi | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Bilim’ in Tanımı | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Bilim’ in İşlevleri | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bilimsel Yöntem | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Araştırma süreç ve teknikleri | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Giriş | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yöntem | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bulgular ve yorum | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Özet ve öneriler | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Birinci hafta - Bilimsel araştırmada etik ve yayın etiği I | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İkinci hafta - Bilimsel araştırmada etik ve yayın etiği II | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Final sınavı | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |