Genel Bilgi
Kod | ISB538 |
Ad | İstatistik Kuramı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile, istatistiğin temel teorisini kavrayarak, uygulamaları için gerekli donanımı kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Limit dağılımları, istatistiksel çıkarımlar, yeterli istatistikler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
ISB 537 Olasılık Kuramı dersini almış olmak
Kaynaklar
1. Robert V. Hogg. Allen T. Craig. Introduction to Mathematical. Statistics. Fifth Edition. Macmillan Publishing Co. Inc. New York. 2. George Casella, Roger L. Berger. Statistical Inference. Duxbury Press. 3. Yılmaz Akdi. Matematiksel İstatistiğe Giriş. Gazi Kitabevi.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dağılım olarak, olasılık olarak ve momentlerde yakınsama kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Örneklem istatistiklerinin dağılımlarını bulur. |
ÖÇ03 | İstatistiksel sonuç çıkarımı yapar. |
ÖÇ04 | Nokta tahmin yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Tahmin edicileri iyilik ölçümlerine göre karşılaştırır. |
ÖÇ06 | Yeterli istatistikleri elde eder. |
ÖÇ07 | Tamlık, teklik, tutarlılık kavramlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Olasılık fonksiyonlarının üstel sınıflarını bulur. |
ÖÇ09 | Minimal yeterlilik ve yardımcı istatistik kavramlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dağılımda ve olasılıkta yakınsaklık | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
2 | Moment çıkaran fonksiyonlarının limitleri | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Merkezi limit teoremi ve limit dağılımlarının diğer özellikleri | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Nokta tahmin, güven aralıkları | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Hipotez testleri | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Hipotez testleri hakkında ek bilgiler, ki-kare testleri | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Tahmin edicilerin iyiliğinin ölçümü | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yeterli istatistikler | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Yeterli istatistiğin özellikleri | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Tamlık ve teklik | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Olasılık fonksiyonlarının üstel sınıfları | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Parametrelerin fonksiyonları | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Parametrelerin çoklu olması durumu | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Minimal yeterlilik, yardımcı istatistik | Kaynak okuma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |