Genel Bilgi
Kod | JM0034 |
Ad | Mineral Kimyası ve İleri Mineraloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NUSRET NURLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Elektron mikroprobe analizlerinden faydalanılarak minerallerin kristallenme ortamı, derinliklerinin belirlenmesi ve analiz edilen kayaların tektonik ortamının ortaya konulması.
Dersin İçeriği
Elektron mikroprobe analizlerinden faydalanılarak minerallerin kristallenme ortamı, derinliklerinin belirlenmesi ve analiz edilen kayaların tektonik ortamının ortaya konulması.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Mineral Chemistry (Swapna Mukherjee)
Notlar
Mineral Chemistry (Swapna Mukherjee)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elektron mikroprobe analizlerinden faydalanılarak minerallerin kristallenme ortamı, derinliklerinin belirlenmesi ve analiz edilen kayaların tektonik ortamının ortaya |
ÖÇ02 | Elektron mikroprobe analizlerinden faydalanılarak minerallerin kristallenme ortamı, derinliklerinin belirlenmesi ve analiz edilen kayaların tektonik ortamının ortaya konulması (2) |
ÖÇ03 | Amfibol türü mineralleri tanımlar. Amfibol mineral kimyası analizleri vasıtasıyla kayaçların P-T koşullarını hesaplar. |
ÖÇ04 | Giriş, mineral tanımı, kristal büyümesi, kristal sistemleri, kristal simetrisini kavrar. |
ÖÇ05 | Kristallerde iç düzen, eş yapılılık, polimorfizma, politip, psödomorfizma, kristal kusurlarını kavrar. |
ÖÇ06 | Atom ve iyon yarıçapları, iyonların koordinasyonu, kristallerde bağ güçleri, yerkabuğunun kimyasal bileşimi, minerallerde bileşim değişimleri, ayrılım, minerallerin fiziksel özelliklerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek bilgiye sahipdir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahipdir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, mineral tanımı, kristal büyümesi, kristal sistemleri, kristal simetrisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kristallerde iç düzen, eş yapılılık, polimorfizma, politip, psödomorfizma, kristal kusurları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Atom ve iyon yarıçapları, iyonların koordinasyonu, kristallerde bağ güçleri, yerkabuğunun kimyasal bileşimi, minerallerde bileşim değişimleri, ayrılım, minerallerin fiziksel özellikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Minerallerin optik özellikleri: izotrop ve aniztrop mineraller, tek optik eksenli ve çift optik eksenli mineraller | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Anizotrop minerallerde çiftkırıcılık, polarizan mikroskopta tek nikol ve çift nikol incelemeleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Silikat Grubu mineraller ve sınıflandırılmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Silikat Grubu mineraller ve sınıflandırılmaları (Devam) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
|
9 | Elektron mikroprob verilerinin petrolojideki önemi ve anlamı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Mineral kimyası analizleri: örneklerin mineral kimyası analizleri için hazırlanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Elektron mikroprob ile mineral kimyası analiz süreçleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | BSE görüntüleri ve anlamları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Silikat minerallerine ait kimyasal analizlerden mineral kimyasal formüllerinin hesaplanması ve ilgili diyagramlarda değerlendirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Sülfit ve oksit grubu minerallere ait kimyasal analizlerden mineral kimyasal formüllerinin hesaplanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sülfit ve oksit grubu minerallere ait kimyasal analizlerden mineral kimyasal formüllerinin hesaplanması 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |