Genel Bilgi
Kod | KM0075 |
Ad | Method Valisyonları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERDAL KUŞVURAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yeni geliştirilmiş ya da mevcut analiz yöntemlerinin uygulanabilirliğinin belirlenmesini amaçlar
Dersin İçeriği
Herhangi bir analitin niceliğinin tespitinde uygulanan methodun geçerlilik düzeyinin belirlenmesi amacını güder. Metodun hassasiyeti, doğruluğu, kesinliği, saptama düzeyi ve belirsizliği konularını kavrama ve hesaplamalarını yapma yeteneği kazandırır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Doç. Dr. Aysun Yılmaz, KİMYASAL ANALİZLERDE METOT VALİDASYONU VE VERİFİKASYONU, TURKLAB Yayınları Özge ÇETİNKAYA AÇAR, Sevilay KIRIŞ Fazıl DİLER, Ayşe AVCI PESTİSİT ANALİZLERİ İÇİN METOT VALİDASYONU VE ÖLÇÜM BELİRSİZLİĞİ HESAPLANMASI AÇIKLAMALI UYGULAMA REHBERİ, T.C. Gıda Tarım Ve Hayvancılık Bakanlığı Ulusal Gıda Referans Laboratuvarı Kalıntı/Pestisit Birimi
Notlar
GIDA VE YEMDE PESTİSİT KALINTI ANALİZİ İÇİN ANALİTİK KALİTE KONTROL VE YÖNTEM DOĞRULAMA PROSEDÜRLERİ (SANTE), AB Pestisit Kalıntıları Referans Laboratuvarları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Laboratuvar içi validasyon, Temsili matriksin seçilmesi, Konsantrasyon/tekrar sayısı, Validasyon parametreleri ve kriterleri, Doğrusallık (linearity), Matriks etkisi, Tespit Limiti (LOD) ve Tayin Limiti (LOQ), Spesifiklik (specificity), Doğruluk (accuracy), Tekrarlanabilirlik Limiti (r) kavramlarını öğrenir ve uygular |
ÖÇ02 | Tekrarüretilebilirlik Limiti (R), Sağlamlık (robustness) kavramlarını öğrenir ve uygular |
ÖÇ03 | Ölçüm Belirsizliği Hesaplanması, Tekrarlanabilirlik Belirsizliği, Tekrarüretilebilirlik Belirsizliği, Gerçeklik Belirsizliği (Bias) kavramlarını öğrenir ve uygular |
ÖÇ04 | Analizlerde kullanılan cihaz ve yöntemlerden elde edilen verileri değerlendirir, metodun/cihazın geçerliliğini sorgular ve validasyon dosyasını hazırlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile geliştirerek alanına yenilik getirecek verilere ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya literatürüne katkı yapabilecek düzeyde bilgi birikimine sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel problemlerin modellenmesinde ve probleme özgü çözümlerin üretilmesinde yeni yöntem ve stratejiler geliştirir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanındaki gelişmeleri izler, bilimsel etik kurallarına uygun davranır ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel ölçüm için gerekli yöntemleri belirler ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel bir çalışmayı planlar ve sürdürebilir. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında yönlenmeleri izler, oluşabilecek karmaşık durumlara çözümleme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında proje ve etkinlikler düzenleyebilir, bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının sonuçlarını yazılı ve sözlü olarak sunar. Çevre sorunlarına bilimsel yaklaşır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvar içi validasyon, Temsili matriksin seçilmesi Konsantrasyon/tekrar sayısı, Validasyon parametreleri ve kriterleri, Doğrusallık (linearity), Matriks etkisi, Tespit Limiti (LOD) ve Tayin Limiti (LOQ), Spesifiklik (specificity) | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Doğruluk (accuracy), Tekrarlanabilirlik Limiti (r) | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tekrarüretilebilirlik Limiti (R), Sağlamlık (robustness) | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ölçüm Belirsizliği Hesaplanması, Tekrarlanabilirlik Belirsizliği, Tekrarüretilebilirlik Belirsizliği, Gerçeklik Belirsizliği (Bias) | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kalibrasyon Belirsizliği, Lineer Kalibrasyon, Quadratic kalibrasyon, | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Birleşik Standart Belirsizlik (uc), Genişletilmiş Belirsizlik (Uc), Ölçüm sonuçlarının raporlanması, Ölçüm Sonuçlarının Yorumlanması | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Gıdalarda Aflatoksin HPLC analizi validasyon ve belirsizlik hesaplamaları uygulaması | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Gıdalarda Ağır metal AAS/ICP analizi validasyon ve belirsizlik hesaplamaları uygulaması | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Uçucu Organik Karbon (VOC) GC/MS analizi validasyon ve belirsizlik hesaplamaları uygulaması | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Gıdalarda ve Besinlerde Pestisit Analiz Validasyonu SANTE prosedürü | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Pestisitlerin GC-MS/MS analizi validasyon ve belirsizlik hesaplamaları uygulaması (QUECHERS) | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Pestisitlerin GC-MS/MS analizi validasyon ve belirsizlik hesaplamaları uygulaması (QUECHERS), devam | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | gerçek bir validasyon dosyası hazırlanması-1 | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | gerçek bir validasyon dosyası hazırlanması-2 | İlgili Ders Notu Takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |