Genel Bilgi
Kod | MD023 |
Ad | Maden İşletmelerinde Su Problemleri ve Çözüm Önerileri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hidrojeoloji ile ilgili bütün temel bilgileri öğrenmek ve kullanmak,Maden işletmeleri için (yer altı ve açık) açısından yüzey ve yeraltı sularının önemini öğretmek,Maden işletmelerinde (yer altı ve açık) yer altı ve yüzey sularının drenajı prensiplerini ve tekniklerini göstermektir.
Dersin İçeriği
Yerüstü sularının oluşumları, nap çeşitleri, yeraltı su seviyesinin belirlenmesi, yerüstü suları ve buların oluşumları, yeraltı ve yerüstü sularının maden işletmelerinde oluşturmuş olduğu sorunlar, yeraltı suyunun kaya kütlesine akışı, akış ağları, arazide ve laboratuar şartlarında permeabilitenin tayini. Su basıncı ölçümü, açık işletmelerde su drenaj yöntemleri, su pompaları ile yeraltı su seviyesinin düşürülmesi, yeraltı sularının açık işletmelerdeki şevler üzerindeki etkileri.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Ders Notu ve Kitaplar
Notlar
İnternet Kaynakları, Bilimsel Makaleler, Seminer, Sempozyum ve Kongre Kitapları, Yüksek Öğrenim Tezleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hidrojeoloji bilimini tanıyabilir. |
ÖÇ02 | Hidrojeolojik veri toplayabilir. |
ÖÇ03 | Yeraltısuyu oluşumu anlayabilir. |
ÖÇ04 | Akifer ortamları tanıyabilir. |
ÖÇ05 | Yeraltı su hareketini anlayabilir. |
ÖÇ06 | Yeraltı ve yüzey su dengesini bilir. |
ÖÇ07 | Maden Yataklarında yeraltı suyunun durumunu değerlendirir. |
ÖÇ08 | Maden yataklarında drenaj yöntemlerini değerlendirebilir. |
ÖÇ09 | Maden işletmelerinde su atımıyla ilgili karar verebilme. |
ÖÇ10 | Yeraltı suyunun madencilik faaliyetlerine etkisini öngörebilir. |
ÖÇ11 | Bir projenin yürütülmesinde kritik unsurların nasıl belirlendiğini geliştirebilir. |
ÖÇ12 | Bilim ve hayal gücünü birleştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapmayı öğrenir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek beceriye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yetenekleri kazanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi kendi başına tanımlama becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin mesleki ve etik sorumluluğunu kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini kavrar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje değerlendirebilecek beceriye sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemin çözümünde elde edilen sonuçların yorumlanması becerisini kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
2 | Yeraltısularının kökeni ve hidrolojik dolaşımı | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
3 | Litolojik birimlerin hidrojeolojik özelliklerinin değerlendirilmesi ve yorumu | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim |
4 | Yeraltısuyu sistemlerinin araştırılması, Yeraltı suyu ve akiferler | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
5 | Yeraltısularının Hareketi, Yeraltısularının Hareketine Etki Yapan Faktörler | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Yeraltısularının Hareketine Etki Yapan Faktörler | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
7 | Yer altısuyu sistemlerinin araştırılması | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Ödev Değerlendirme Çalışması | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim |
10 | Yer altı suyu akım modelleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim |
11 | Akifer ve Türleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Akifer Türlerinin İncelenmesi | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası |
13 | Yeraltısuyu seviyesi ve değişimi | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
14 | Madencilikte su atımında kullanılan ekipman ve pompalar | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Açık ocaklarda su atım | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |