Genel Bilgi
Kod | MM547 |
Ad | Mimari Tasarımda Ergonomik Faktörler ve Ergonomi Teknikleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Mimari tasarımı etkileyen ergonomik faktörleri ortaya koymak, insanın kullandığı bina, mekan ve donanımların boyutlarını, mekanları oluşturan öge ve bileşenleri, farklı işlevlere sahip mekanları performans ve konfor koşulları bağlamında incelemek; mimarların, insanın fiziksel ve psiko-sosyal gereksinmelerine uygun tasarımlar oluşturmalarında ve değerlendirmelerinde yardımcı olmak
Dersin İçeriği
Ergonominin tanımı, amacı ve önemi/Mimari-ergonomi ilişkisinin belirlenmesi/Mimari tasarım sürecinde ergonominin yeri/Ergonomi biliminin çalışma alanları/Kullanıcıların fizyolojik, biyolojik, psikolojik, estetik değerlendirmelerinde ergonomi teknikleri/Nesnel değerlendirme teknikleri/Öznel değerlendirme teknikleri/Ergonomi tekniklerinin mimaride kullanım olanakları/Yeşil ergonomi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Erkan, N., Ergonomi, M.P.M. Yayınları 373, Ankara, 1988.Harids, A.H., Ergonomics, Industrial Safety Handbook, W. Handley, Mc Graw Hill Co. Ltd., 1969.Singleton, W.T., Ergonomics in System Designs, Ergonomics, 1967. Singleton, W.T., Introduction to Ergonomics, World Health Organisation, Geneva, 1972.
Notlar
Mc Cormick, E.J., Human Factors Engineering, Mc Graw Hill, London, 1970
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mimari tasarımı etkileyen ergonomik faktörleri irdeleyebilme ve tasarımda kullanma becerisini kazanır. |
ÖÇ02 | Farklı işlevlere sahip mekanları performans ve konfor koşulları bağlamında irdeleyebilme ve tasarımda kullanabilme becerisini kazanır. |
ÖÇ03 | İnsan-mekan-donanım ilişkilerini ileri düzeyde tanımlayabilme ve tasarımda kullanma becerisini kazanır. |
ÖÇ04 | Ergonomi tekniklerinin mimaride kullanım olanaklarını kavrar ve tasarımda kullanır. |
ÖÇ05 | Endüstri mühendisliği-iş sağlığı ve güvenliği gibi diğer disiplinlerle çalışma becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ergonominin tanımı, amacı ve önemi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Mimari-ergonomi ilişkisinin belirlenmesi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Mimari tasarım sürecinde ergonominin yeri ve mekânsal konfor | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Mekânın boyutsal özelliklerinin belirlenmesi ve ergonomi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Görsel konfor, mekânın görsel özellikleri ve ergonomi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İşitsel konfor, fiziksel çevrenin işitsel özelliklerinin fizyolojik ve psikolojik işlevselliği | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Termal konfor, fiziksel çevrenin termal özelliklerinin fizyolojik ve psikolojik işlevselliği | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara sınav | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Ergonomi tekniklerinin mimaride kullanım olanakları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Mimari planlama evreleri ve ergonomi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Mimarlık-ergonomi-sürdürülebilirlik ilişkisi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Fiziksel ve psiko-sosyal kullanıcı gereksinmeleri ile tasarım ilişkisi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Performans Ölçüm teknikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Anatomik ve fizyolojik indeks teknikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Nesnel ve öznel değerlendirme teknikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Mimari tasarımda ergonomik faktörlerin ve örnek çalışmaların değerlendirilmesi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |