MM0033 Hacim Akustiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM0033
Ad Hacim Akustiği
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Çeşitli işlevler için tasarlanacak/tasarlanmış mekanların akustik tasarımına yönelik bilgiler sunmak.

Dersin İçeriği

Temel hacim akustiği bilgileri, açık ve kapalı mekanlarda hacim akustiği ayrımlarının yapılması, projeler üzerinde ışın diyagramları etüdü yapılması, örnek akustik projeler üzerinden analizlerin yapılması

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok.

Kaynaklar

Güncel ders notları, Sirel, Ş., 1980. Yapı Akustiği I, İDMMA Basımevi, İstanbul., Sirel, Ş., 1981. Hacim Akustiğinde Yansışım Süresi, Yapı Fiziği Bilim Dalı Yayınları, İDMMA Basımevi, İstanbul., Templetion, B., Saunders, D., “Acoustic Design”, The Alden Press., UK., 1987., Karabiber, Z., 1991. Mimari Akustikle İlgili Başlıca Tanım, Terim, Formül ve Büyüklükler, YTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı İşliği, İstanbul, Maekawa, Z., Lord, P., “Environmental and Architectural Acoustics”, E&F Spon., UK., 1994., Z. MAEKAWA, P. LORD: Environmental and Architectural Acoustics, E & FN SPON, London, 1994. L.K. IRVINE, R.L. RICHARDS: Acoustics and Noise Control Handbook for Architects and Builders, Krieger Publishing Company, USA, 1998., Heinrich Kutruff, Room Acoustics, Taylor & Francis, London, Newyork,1999

Notlar

Yürürlükte olan güncel akustik standartları ve yönetmelikleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hacim akustiği konularındaki temel bilgilere sahip olur.
ÖÇ02 Konuşma ve müzik amaçlı hacimlerin mimari akustik tasarımını yapabilme becerisini elde eder.
ÖÇ03 Hacimler için yansışım süresi hesabını öğrenir, projeler üzerinde ışın diyagramları etüdü gerçekleştirir.
ÖÇ04 Hacim akustiği açısından önemli salonların akustik değerlendirmesini yapabilme becerisi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hacim akustiğine yönelik başlıca tanım ve terimler. Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sesin yansıması, yansıtıcı yüzeyler ve malzemeler, sesin yutulması Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Akustik malzemeler, sesin dağılması, dağıtıcı yüzeyler ve malzemeler. Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Maskeleme etkisi, ses basınç düzeyi. Distorsiyon ve önlemleri. Bölgesel yansışım süresi. Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Yansışım süresi hesaplamada kullanılan bilgisayar programları Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Ses basınç düzeyi, dolaysız ve yansışmış ses düzeyi, kaynak tipleri, ses basınç düzeyi hesaplama, ses basınç düzeyini hesaplayan bilgisayar programları Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Salonlarda karşılaşılan akustik kusurların nedenleri ve önlemlerı Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ödev teslimi Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Erken ve geç yansımalar (ilk yansımalar), erken yansımalar ve algılamadaki etkisi, müzikal amaçlı hacimlerde erken yansımaların önemi. Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Çok amaçlı salonların akustik tasarımı ve değiştirilebilir akustik tasarım ilkeleri. Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Konuşmanın anlaşılabilirliği ve müziğin doğru algılanması. Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Müzik ve konuşma amaçlı hacimlerde akustik tasarım ilkeleri, hacmin fiziksel sınırlarının belirlenmesi. Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 Konuşma amaçlı bir hacimde hacim akustiği projesi çalışmaları Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Konferans, konser salonu, çok amaçlı salon ve opera salonlarının öğrenciler tarafından akustik açıdan incelenmesi, değerlendirilmesi-1 Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Konferans, konser salonu, çok amaçlı salon ve opera salonlarının öğrenciler tarafından akustik açıdan incelenmesi, değerlendirilmesi-2 Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
16 Akustik Proje Teslimi-1 Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Akustik Proje Teslimi-2 Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 01:27