Genel Bilgi
Kod | PM602 |
Ad | Coğrafi Bilgi Sistemleri Temelli Çevresel Risk Değerlendirmesi ve Yönetimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ALPHAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, orman yangınları, yüzey ve yer altı suyu kirlenmesi gibi doğal ve teknolojik risklerin CBS temelli analizi konularında bilgiler sunmak
Dersin İçeriği
Doğal ve teknolojik risk kavramları: kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, vb. Proje konu ve gruplarının belirlenmesi. Risk olasılıkları ile ortaya çıkması muhtemel zararların sayısallaştırılması. Risk değerlendirmesi (tanımlama, önceliklendirme, ağırlıklandırma). Kontrol analizi (kaldırma kapasitesi, kontrol mekanizmaları) ve risk kontrolünde strateji seçimi. Boolean etki analizi. Riske karşı kırılganlık ve kırılganlık analizi. Göreceli risk görüntülerinin oluşturulması ve risk altındaki nüfus. Öklit ve dağılma temelli populasyon tahminleri: düzgün yoğunluk yöntemi ve ALOHA dağılım modelleri. Noktasal olmayan kirlilik modellemesi: sediment ve besin taşınımı, Karasal taşınım ve dağılım süreci, akış yolu dağılım oranları. Örnek çalışmalar: (1) doğal afet risklerinin haritalanması ve değerlendirmesi, (2) deniz seviyesi yükselmesi riskine karşı kırılganlık analizi (3). Örnek çalışmalar: (4) noktasal olmayan kirlilik modellemesi, (5) uzaktan algılama ve cbs temelli taşkın analizi, (6) geniş ölçekli kuraklık risklerinin belirlenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Eastman, J. R., 2016. TERRSET Manual. Clark University Press. 391P.
Notlar
Eastman, J. R., 2016. TERRSET Tutorial. Clark University Press. 468P.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevresel riskler ve bunların olası zararlarını saptar. |
ÖÇ02 | Farklı risklerin haritalanması sırasında hangi kriterleri dikkate alacağını sıralar. |
ÖÇ03 | Noktasal olmayan kirlilik ve modellenmesi ile ilgili bileşenleri tanımlar |
ÖÇ04 | Çevresel risklerin belirlenmesi için sayısal analiz yöntemlerini sıralar. |
ÖÇ05 | Çevresel risk bilgisinin mekansal planlamaya aktarılması ile ilgili gereksinimleri tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğal ve teknolojik risk kavramları: kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, vb. Proje konu ve gruplarının belirelenmesi | Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Risk analizleri için Coğrafi Bilgi Sistemlerinin kullanımı | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım, Tartışma |
3 | Risk olasılıkları ile ortaya çıkması muhtemel zararların sayısallaştırılması | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Risk değerlendirmesi (tanımlama, önceliklendirme, ağırlıklandırma) | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Kontrol analizi (kaldırma kapasitesi, kontrol mekanizmaları) ve risk kontrolünde strateji seçimi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Boolean etki analizi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Riske karşı kırılganlık ve kırılganlık analizi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Göreceli risk görüntülerinin oluşturulması ve risk altındaki nüfus | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Öklit ve dağılma temelli populasyon tahminleri: düzgün yoğunluk yöntemi ve ALOHA dağılım modelleri. | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Noktasal olmayan kirlilik modellemesi: sediment ve besin taşınımı, Karasal taşınım ve dağılım süreci, akış yolu dağılım oranları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Örnek çalışmalar: (1) doğal afet risklerinin haritalanması ve değerlendirmesi, (2) deniz seviyesi yükselmesi riskine karşı kırılganlık analizi (3) | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Örnek çalışmalar: (4) noktasal olmayan kirlilik modellemesi, (5) uzaktan algılama ve cbs temelli taşkın analizi, (6) geniş ölçekli kuraklık risklerini | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Projelerin Sunumu | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Projelerin Sunumu (devamı) | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |