Genel Bilgi
Kod | SAİ536 |
Ad | Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH ÖZOĞUL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
HACCP, IFS, BRC ve bu standartlara dayalı olan ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim standartları, Gıda Güvenliği Yönetim Sisteminde, standartların özeti, genel şartlar, dokümantasyon şartları, yönetimin sorumluluğu, gıda güvenliği politikası, gıda güvenliği yönetim sistemi planlaması, sorumluluk ve yetki, acil durum hazırlığı, yönetimin gözden geçirmesi, İyi Üretim Uygulamaları (GMP) ve İyi Hijyen Uygulamaları (GHP) içeren ön koşul programları, tehlike analizi, kontrol sistemleri ve ölçütleri, HACCP planının oluşturulması, doğrulama planı, izlenebilirlik sistemi, gıda güvenliği yönetim sisteminin geçerli kılınması, doğrulanması ve geliştirilmesi, izleme ve ölçmenin kontrolü, gıda güvenliği yönetim sistemi doğrulaması hakkında bilgi verilecektir.
Dersin İçeriği
Gıda güvenliği, tehlikeli maddelerin sınıflandırılması,iyi üretim uygulamaları (GMP), iyi hijyen uygulamaları (GHP) vb., ön koşul programları, tehlike analizi, kontrol sistemleri ve ölçütleri, HACCP planının oluşturulması, izlenebilirlik sistemi, gıda güvenliği yönetim sisteminin geçerli kılınması, doğrulanması ve geliştirilmesi, izleme ve ölçmenin kontrolü, HACCP sistemi, IFS, BRC standartları, ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi, ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sisteminde standartların özeti, genel şartlar, dokümantasyon şartları, yönetimin sorumluluğu, gıda güvenliği politikası, gıda güvenliği yönetim sistemi planlaması, sorumluluk ve yetki, acil durum hazırlığı, ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi el kitabı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notu ve internet kaynağı
Notlar
İnternet
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | HACCP, IFS, BRC standartları hakkında bilgi edinilir |
ÖÇ02 | ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim standardını öğrenir ve uygular |
ÖÇ03 | Sistem içinde standartların özetini, genel şartları, dokümantasyon şartları, yönetimin sorumluluğunu ve gıda güvenliği politikasını öğrenir |
ÖÇ04 | Sorumluluk ve yetki, acil durum hazırlığı ve yönetimin gözden geçirmesi hakkında bilgi edinir |
ÖÇ05 | İyi üretim uygulamaları (GMP) ve iyi hijyen uygulamalarını (GHP) içeren ön koşul programlarını öğrenir |
ÖÇ06 | Gıda sektörüne sistemin kurulması için danışmanlık yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi konularında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur ve yorumlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında karşılaştığı sorunları uygun bilimsel yöntemleri kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sonuçlarını değerlendirir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla ilgili beklenen ya da öngörülmeyen sorunlara yönelik çözüm yöntemi belirler ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır, bu kaynaklardan yararlanır, edindiği bilgi ve beceriyi eleştirel olarak değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki güncel bilgileri veya çalışmalarını yazılı görsel ve sözlü olarak sunabilir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dilde sözlü yazılı iletişim kurabilir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir, denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planı geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri kapsamında değerlendirebilir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gıda Güvenliği | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Tehlikeli maddelerin sınıflandırılması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | İyi üretim uygulamaları (GMP), iyi hijyen uygulamaları (GHP) vb. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Ön koşul programları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Tehlike analizi, kontrol sistemleri ve ölçütleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | HACCP planının oluşturulması, izlenebilirlik sistemi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Gıda güvenliği yönetim sisteminin geçerli kılınması, doğrulanması ve geliştirilmesi, izleme ve ölçmenin kontrolü | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | HACCP sistemi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | IFS ve BRC standartları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi: Standartların özeti | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi: Genel şartlar, dokümantasyon şartları ve yönetimin sorumluluğu | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi: Gıda güvenliği politikası, gıda güvenliği yönetim sistemi planlaması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi: Sorumluluk ve yetki, acil durum hazırlığı | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi: El kitabı | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |