TM614 Hasarlı ve Hasarsız Ürün Kalite Değerlendirme Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TM614
Ad Hasarlı ve Hasarsız Ürün Kalite Değerlendirme Yöntemleri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. KUBİLAY KAZIM VURSAVUŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Hasarlı ve hasarsız ürün kalite değerlendirme sistemleri ve yeni teknolojiler hakkında bilgi kazandırma, paketleme tesislerinde kullanılan hasarsız sınıflandırma yöntemlerini açıklama, sınıflandırma sistemlerinin tasarımında tarımsal ürünlerin mekanik özellik etkisini araştırmak

Dersin İçeriği

Hasarlı ürün kalite değerlendirme yöntemleri, meyve sertliğine ilişkin mekanik özelliklerin belirlenmesinde kullanılan teknikler (batıcı uç: silindirik ve küre uç testleri, çift plaka testleri, çeki testleri), Magness-Taylor sertlik ölçümü, Hasarsız (nondestrucvtive) ürün kalite değerlendirme yöntemleri, Elastisite ve Hertz Teorisinin hasarsız ürün kalite değerlendirmesinde kullanım olanakları, temaslı ürün kalite değerlendirme yöntemleri, düşük kütleli çarptırma teknikleri, akustik ölçme teknikleri, ultrasonik teknikler, temassız ürün kalite değerlendirme yöntemleri (içsel özellik), NIR: yakın kızıl ötesi teknikler, NMR: nükleer magnetik rezonans teknikleri, görüntü işleme teknikleri (renk ve boyut) gibi konular anlatılacaktır

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Nondestructive Methods for food texture assessment Nondestructive Evaluation of Food Quality Instrumentation and sensors for the food industry

Notlar

Power point ve pdf sunumları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hasarlı ve hasarsız ürün kalite değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
ÖÇ02 Hasarsız ürün kalite değerlendirme makinalarını tanır.
ÖÇ03 Tarımsal materyallerin içsel özelliklerini açıklayabilir.
ÖÇ04 Düşük kütleli çarpma, mikro-deformasyon, akustik teknik, ultrasonik teknik ve yakın kızıl ötesi teknik yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
ÖÇ05 Hasarsız içsel sınıflandırma parametrelerinin neler olduğu hakkında bilgi sahibi olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama bilgisi kazanır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel ve toplumsal sorumluluk ile uygulayabilir. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız olarak kendi başına, bir problemin kurgulanmasından başlayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları uygular ve bunları yazılı ve sözlü olarak sunabilir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir, sorumluluk alır ve çözüm üretebilir. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilir. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarım makinaları ve teknolojileri konusunda AR-GE veya uygulama projesi hazırlar, tasarım ve imalat faaliyetlerini gerçekleştirir. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirir ve gelişmesine katkıda bulunabilir. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarım makinaları ve teknolojileri ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve yönetmelikleri tanır ve uygular. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini paylaşır ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili gerek yurt içi gerekse yurtdışında uzman kişiler ile iletişim kurar. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, ve bilimsel değerleri gözetme, öğretme ve denetleme yeterliliğine sahip olur 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hasarlı ölçüm teknikleri Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-I Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Hasarsız ölçüm teknikleri Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-II Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Hasarsız ürün kalite değerlendirme yöntemleri Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-III Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
4 Yaş meyve-sebze sertliğine ilişkin mekanik özelliklerin belirlenmesinde kullanılan teknikler Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-IV Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
5 Magness-Taylor sertlik ölçümü ve teorisi Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-V Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Elastisite ve Hertz teorisinin hasarsız ürün kalite değerlendirmesinde kullanımı Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-VI Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Temaslı ürün kalite değerlendirme yöntemleri Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-VII Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Düşük kütleli ve mikro-deformasyon çarpma teknikleri Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-VIII Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Temassız ürün kalite değerlendirme yöntemleri Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-IX Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Akustik ölçüm yöntemleri ve uygulamaları Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-X Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Ultrasonik ölçüm yöntemleri ve uygulamaları Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-XI Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Yakın kızıl ötesi teknik Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-XII Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Görüntü işleme tekniği ve uygulamaları Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-XIII Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Nükleer magnetik rezonans teknikleri ve uygulamaları Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-XIV Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 11:22