Genel Bilgi
Kod | BYETM3 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KUBİLAY KAZIM VURSAVUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Araştırma konusunun belirlenmesi, kaynak tarama, konuya ilişkin veri toplama, deneysel ve istatistiksel verilerin analizi, akademik yazım ve sunum teknikleri gibi konularda bilgi vermek. Bilimsel etik ilkeleri ve etik dışı davranışlar konusunda bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriği
Literatür toplama ve sınıflandırma, Literatür özeti hazırlama, Makale hazırlama, Bilgisayarla internette literatür taraması, Diğer kaynaklardan (CD Rom) literatür taraması, Powerpoint sunusu hazırlama ve sunma, etiğe aykırı davranışlar, araştırma etiği kavramı ve temel ilkeler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İbrahim Arslanoğlu, Bilimsel Yöntem ve Araştırma Teknikleri, Gazi Kitabevi, SS: 222 Yüksek Öğretim Kurulu, Bilimsel Araştırma ve Yayın etiği Yönergesi (yok.gov.tr) Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Lisansüstü Tez Yazım Kuralları
Notlar
PDF ve Power Point Sunumlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmaların kapsamını ve temellerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Bilimsel metinleri okur, anlar ve veri analizi yapar. |
ÖÇ04 | Araştırma raporu hazırlamayı öğrenir. |
ÖÇ05 | Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olur ve etik dışı davranışları önleyebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama bilgisi kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel ve toplumsal sorumluluk ile uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız olarak kendi başına, bir problemin kurgulanmasından başlayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları uygular ve bunları yazılı ve sözlü olarak sunabilir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir, sorumluluk alır ve çözüm üretebilir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım makinaları ve teknolojileri konusunda AR-GE veya uygulama projesi hazırlar, tasarım ve imalat faaliyetlerini gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirir ve gelişmesine katkıda bulunabilir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım makinaları ve teknolojileri ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve yönetmelikleri tanır ve uygular. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini paylaşır ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili gerek yurt içi gerekse yurtdışında uzman kişiler ile iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, ve bilimsel değerleri gözetme, öğretme ve denetleme yeterliliğine sahip olur | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimin Tanımı, Özelliği, Doğası, Tarihsel Gelişimi, Bilimsel Paradigmalar | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilimsel Araştırma Ve Bilimsel Araştırma Süreçleri - Araştırma Yöntembilimi -Konu Belirleme - Problemi Tanımlama - Problem Seçimi, Amaç, Önem - Sınırlılıklar | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Nitel-Nicel Araştırmalar) (Tarama-Deneme Modelleri) | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bilimsel Araştırmada Kullanılan Ölçme Araçları | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Veri Toplama Süreçleri Ve Analiz Yöntemleri Veri Toplama Araçları-Gözlem- Görüşme-Bulgular-Tartışma | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Evren Ve Örneklem: Geçerlilik Ve Güvenirlik Kavramları -Araştırma Problemi Ve Hipotezlerin Belirlenmesi | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Bilimsel Araştırma Yönteminin Aşamaları (Araştırma Konusunun Belirlenmesi, Amacı Ve Önemi, Literatür Taraması, Sınırlılıkları) | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Bilimsel Yayın Türleri (Tez, Makale Yazım Teknikleri), Sunum Hazırlama | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bilimsel Raporlama, Kaynak Kullanma, Atıf Yöntemleri, Kaynakça Düzenleme | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Etik Ve Meslek Kavramı - Etik Kuramları | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma Etiği Kavramı Ve Temel İlkeleri Araştırma Sürecinde Etik Dışı Davranışlar Ve Etik İhlalleri | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yayın Etiği Ve Temel İlkeleri | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Araştırma Ve Yayın Etiği İle İlgili Yasal Mevzuatın Değerlendirilmesi Ve Tartışılması TÜBİTAK Araştırma Ve Yayın Kurulu Yönetmeliği--YÖK Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Araştırma Etik Kurulları / Yayın Etiğine Aykırı Örnek İncelemeleri | Kaynak kitaplar ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |