Genel Bilgi
Kod | TS019 |
Ad | Optimization I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Sistem yaklaşımıyla, problemleri formülüze edip; matematiksel çözümleri yorumlamak; en uygun çözümü bulmak ve mühendislik problemlerine uygulayarak sorunlara çözüm bulmaktır.
Dersin İçeriği
Giriş; sistem kavramı; doğrusal programlama; doğrusal programlamanın geometrik çözümü; denklik değişkenleri; tanımlar; simplex yöntem; problemler; dualite; duyarlık analizi; ulaşım problemleri.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersi alabilmek için yüksek lisan ya da doktora öğrencisi olmak yeterlidir. Başka herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. H. A. Eiselt, C. L. Sandblom, 2007. Linear Programming and its Applications. Springer 2. Bernard Kolman, Robert E. Beck, 1995. Elementary Linear Programming with Applications. Academic Press, ISBN# 012417910X, 9780124179103. 3. Tulunay, Y., 1991. Matematik Programlama ve İşletme Uygulamaları. S. 743, Bayrak Matbaacılık, İstanbul. 4. Optimizasyon, Ankara Üniversitesi Açık Ders Portalı (https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=4261)
Notlar
Ulusal ve uluslar arası dergilerden seçilmiş makaleler. https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=4261
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sistem kavramını öğrenir. |
ÖÇ02 | Düz cümleleri matematiksel denklemler haline getirme yetisi kazanır. |
ÖÇ03 | Optimal çözüm kavramını ve çözümü öğrenir. |
ÖÇ04 | Sonsuz sayıda çözümden optimal çözümü elde ederek çözümü yorumlar. |
ÖÇ05 | Doğrusal programlama problemi çözümlerinden doğal kaynakların rasyonel kullanımına katkı sağlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal Programlamaya Giriş ve Sistem Kavramı | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Basit Doğrusal Programlama Problemleri | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Matrisler, Lineer Cebir ve Doğrusal Programlama | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Grafik Yöntemi ile Çözüm, Temel Kavramlar: Konveks Kümeler | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Konveks ve Konkav fonksiyonlar, Uç noktalar | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Simpleks Yöntemi, Simpleks algoritması-Cebirsel Form | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Dejenerasyon, Simpleks Yönteminin Yakınsaklığı | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yapay Değişkenler, 2-Faz Simpleks Algoritması, Büyük M Yöntemi | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bazı Aykırı Durumlar; Sınırsızlık, sonsuz çözümler | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yeniden Düzenlenmiş Simpleks Yöntemi | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Dualite Teorisi | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Dual Simpleks Algoritma | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Doğrusal Programlama Modellerinin Bilgisayarda Çözümü | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Doğrusal Programlama Modellerinin Bilgisayarda Çözümü: Tarım ve su kaynaklarına bir uygulama | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |