TS552 Uygulamalı Jeoistatistik

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TS552
Ad Uygulamalı Jeoistatistik
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, bölgeselleştirilmiş değişkenler teorisi ve prensiplerinin hidroloji ve doğal kaynaklara uygulamalarını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı. Durağanlık ve varsayımları. Yersel (spatial) bağımlılık yapısı ve modellenmesi: Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi; Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi. Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE): Noktasal kriging, alansal kriging. Haritalama: Kriging tahmin ve kriging haritaları. Uygulama: Yöntemin tarım, çevre ve su kaynaklarına ilişkin güncel verilere uygulanması, sonuçların yorumlanması, pratiğe aktarılması

Dersin Ön Koşulu

Bu dersi alabilmek için yüksek lisan ya da doktora öğrencisi olmak yeterlidir. Başka herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. Isobel Clark & William V Harper, 2008. Practical geostatistics 2000 (CD-ROM version). Reprint, November 2008, Geostokos (Ecosse) Limited, Scotland. ISBN: 0-9703317-0-3 ; 0-9703317-1-1 2. Clark, Isobel, Practical Geostatistics,1979, Applied Science Publishers Ltd, 130pp. The original Scottish view of geostatistics. 3. David, Michel, Geostatistical Ore Reserve Estimation, 1977, Elsevier Scientific Publislıing Co., Amsterdam, 360pp. 4. Deutsch, C.V., and Journel, A.G., 1998, GSLIB: Geostatistical Sojtware Library and User's Guide, 2nd Edition, Oxford University Press, New York. 5. Gandin, L.S., 1963, Objective Analysis of Meteorological Fields. Gidrometeorologicheskoe Izdatel'stvo (GIMIZ), Leningrad (translated by Israel Program for Scientific Translations, Jerusalem, 1965). 6. Hohn, M.E., Geostatistics and Petroleum Geology, 1988, Van Nostrand Reinhold, New 7. Isaaks, Edward H., and Srivastava, R. Mohan, An lntroduction to Applied Geostatistics, 1989, Oxford Press, N ew York, 560pp.

Notlar

Jeoistatistik teknikler kullanılarak yazılmış bilimsel makaleler, yüksek lisans ve doktora tezleri, raporlar vb. yayınlar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bölgesel değişkenler kuramının temel prensiplerini öğrenmek sureti ile yöntemi doğal kaynaklara uygular.
ÖÇ02 Teorik yarivariogram modellerini elde eder.
ÖÇ03 Kriging denklem sistemlerini çözer.
ÖÇ04 Gözlemi olmayan noktalar için BLUE tekniği ile tahminler yapar.
ÖÇ05 Kriging tahmin ve hata haritalarını çizer.
ÖÇ06 Kriging haritalarından yararlanarak optimum örnekleme tasarımını yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı (Devam) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Durağanlık ve varsayımları. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yersel (spatial) bağımlılık yapısı ve modellenmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi (Devam) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE): Noktasal kriging, alansal kriging. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE): Noktasal kriging, alansal kriging (Devam) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Haritalama: Kriging tahmin ve kriging haritaları. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Haritalama: Kriging tahmin ve kriging haritaları (Devam) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sonuçların yorumlanması. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Uygulama: Yöntemin tarım, çevre ve su kaynaklarına ilişkin güncel verilere uygulanması, sonuçların yorumlanması, pratiğe aktarılması. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Uygulama: Yöntemin tarım, çevre ve su kaynaklarına ilişkin güncel verilere uygulanması, sonuçların yorumlanması, pratiğe aktarılması (Devam) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:33