Genel Bilgi
Kod | TS548 |
Ad | Seralarda İklimlendirme II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULLAH NAFİ BAYTORUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında sıcak mevsimlerde serada iç sıcaklığın bitkilerin arzu ettiği değerlerde tutulması için alınması gereken teknik önlemlerden havalandırma, soğutma ve gölgeleme gibi iklimlendirme önlemlerinin tanıtımı, temel ilkelerinin öğretimi, sistem seçimi ve projelendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Seralarda sıcak mevsimlerde iç ortam sıcaklığının düzenlenmesi, seralarda havalandırma, uygulanan havalandırma sistemlerinin çeşitleri, hava değişim katsayısı, hava değişim katsayısının belirlenmesinde kullanılan yöntem ve metotlar, seralarda havalandırma sistemlerinin projelendirilmesi, seralarda evaporatif soğutma sistemlerinin tanımı ve projelendirilmesi, seralarda gölgeleme sistemleri ve projelendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders için hazırlanan sunumlar (yayınlanmamış)
Notlar
Seralarda iklimlendirme
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirmeyi öğrenir. |
ÖÇ02 | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar |
ÖÇ03 | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularını öğrenir. |
ÖÇ04 | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini kazanır. |
ÖÇ05 | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygulamayı öğrenir. |
ÖÇ06 | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışma yeteneğini kazanır. |
ÖÇ07 | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümlemeyi öğrenir. |
ÖÇ08 | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeyi öğrenir. |
ÖÇ09 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır |
ÖÇ10 | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenilemeyi kazanır. |
ÖÇ11 | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiye seracılığı ve üretimde iklim faktörlerine bağlı ortaya çıkan sorunlar | Kaynak okuma, internetten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Seralarda iklimlendirme sistemlerinin temel ilkeleri | Kaynak okuma, internetten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Seralarda Işınım, Sıcaklık ve Hava nemi | Kaynak okuma, internetten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Seraların sıcak mevsimlerde iklimlendirilmesi | Kaynak okuma, internetten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Seralarda Havalandırma sistemleri | Kaynak okuma, internetten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Seralarda doğal ve zorunlu havalandırma sistemleri | Kaynak okuma, internetten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Seralarda hava değişim sayısı ve belirlenmesi yöntemleri | Kaynak okuma, internetten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İndikatör gaz yöntemi, Enerji dengesi yöntemi-1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İndikatör gaz yöntemi, Enerji dengesi yöntemi-2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
11 | Seralarda Hava nemi ve ifade ediliş şekli | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Evaporatif soğutma | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | hx (Molier) diyagramı ve kullanılışı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Seralarda kullanılan soğutma sistemleri, makineli soğutma sistemleri, evaporatif soğutma sistemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Soğutma sistemlerinin projelenmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sıavları-2 | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |