Genel Bilgi
Kod | TS526 |
Ad | Tarımsal Fizik, Su ve Toprak İdaresi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURÇAK KAPUR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste toprak, bitki ve atmosfer döngüsünde su, gaz, mineral ve ısı dolaşımına etki eden fiziksel, kimyasal ve biyolojik olayların kuramsal fizik yasalarıyla açıklanması ve bazı bileşenlerinin laboratuvar ve arazi ortamlarında irdelenmesi amaçlanmaktadır. Bu ders sonunda öğrencinin toprak-bitki atmosfer sisteminde enerji ve kütle akımlarının matematiksel modellemesini öğrenmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Toprak fiziği ile ilgili genel bilgiler, toprak nem içeriği, toprak suyu enerjisi; toprak, kök, gövde ve yaprak su potansiyelleri, kökten yapraklara su, iyon ve hormon taşınımı, ısı transferi, bitki su tüketimi ve enerji dengesi yöntemi, kök bölgesinde su ve tuz dengesi, kök bölgesindeki su ve mineraller ile iklim etmenlerinin transpirasyon ve fotosentez hızına etkileri, arazi ve laboratuvar koşullarında toprak ve bitki su içeriği ve transpirasyon ile ilgili ölçüm ve analizler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Yeşilsoy, M.Ş. 1994. Toprak, Bitki, Su İlişkileri. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi, Genel Yayın No :89, Ders Kitapları Yayın No:21, Adana. Munsuz, N. 1982. Toprak-Su İlişkileri. A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları No: 798, Ankara.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Su ve toprak kaynaklarının planlanması ve yönetimi konularında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Bitkilerde kök gelişimi ile büyümeyi etkileyen ve aynı zamanda toprak ve yeraltı/yerüstü su kaynaklarında kirliliğe neden olan tarımsal kimyasalların, toprakta tutulması ve hareketini etkileyen biyofiziksel parametreler ile ilgili temel bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Enerji dengesi ve bileşenleri ile bunların tarımsal üretime olan etkilerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Bitkilerde, kök-gövde arasındaki hidrolik ve kimyasal iletişimi kavrayabilir ve bitkilerin su ve bitki besin elementi alımını etkileyen mekanizmayı öğrenir. |
ÖÇ05 | Toprakların bazı parametrelerini analiz edebilmeyi öğrenir. |
ÖÇ06 | Bitki su tüketim hesaplamalarını ve etkileyen faktörleri öğrenir |
ÖÇ07 | Lizimetreler ve çalışma alanlarını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak fiziği ile ilgili genel ve temel bilgiler. | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Toprak suyu enerjisi; toprak, kök, gövde ve yaprak su potansiyelleri. | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kök bölgesinde su ve tuz dengesi; toprak su içeriği ve toprak tuzluluğu ölçüm yöntemleri ve kullanılan ekipmanlar | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Toprak su içeriği ve tuzluluğunun belirlenmesi için laboratuvar ve arazi koşullarında uygulama | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Bitki su içeriği ölçüm yöntemleri; stoma iletkenliği, yaprak oransal su içeriği, yaprak su potansiyeli gibi bitkilerin içsel su durumuna ilişkin ölçümler ve arazi uygulaması | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Bitki su tüketimi ve kuramsal ve deneysel yöntemlerle belirlenmesi | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Toprakta ve bitki-atmosfer sürekliliğinde ısı transferi; teorik ve uygulamalı bilgiler | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Bitki ve atmosfer arasında ısı transferi; taç ve yaprak sıcaklıklarının bitkilerde su stresinin belirlenmesinde kullanımı ve infrared termometre yöntemi ile sulama programlaması | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kökten yapraklara su, iyon ve hormon taşınımı ve etkileyen faktörler | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kök bölgesindeki su ve mineraller ile iklim etmenlerinin transpirasyon ve fotosentez hızına etkileri | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Arazi ve laboratuvar koşullarında toprak ve bitki su içeriği, transpirasyon ve fotosentez ile ilgili ölçüm ve analizler | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İklim değişikliğinin toprak ve su kaynakları ile tarımsal üretime olası etkileri | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sürdürülebilir toprak ve su yönetimi; kısıntılı sulama yöntemleri | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Tuzluluk ve drenaj sorunu olan arazilerin amenajmanı | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |