TS501 Evapotranspirasyon

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TS501
Ad Evapotranspirasyon
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUSTAFA ÜNLÜ


Dersin Amacı / Hedefi

Sulama programlamasının temelini oluşturan evapotranspirasyon kavramının tanımlanması, evapotranspirasyona etki eden etmenlerin ve evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Toprak-Su-Atmosfer Sitemi, evapotranspirasyonla ilgili genel tanımlar, evapotranspirasyona etkili etmenler, radyasyon dengesi-solar radyasyon, enerji dengesi ve hidrolojik denge, evaporasyon ve transpirasyon, evapotranspirasyon ölçüm yöntemleri, mikroklimatolojik yöntemler, ampirik yöntemler.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Sulama Ders Kitabı, ÇÜ. Ziraat Fakültesi Ders Kitapları Yayın No: 174 / 52. İlgili yayınlar ve WEB kaynakları

Notlar

Ders notu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Evapotranspirasyon kavramını ve evapotranspirasyonu etkileyen etmenleri öğrenir.
ÖÇ02 Evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan yöntemleri ve bunların kullanım durumlarını öğrenir.
ÖÇ03 Bitki su tüketimini hesaplayan paket programları öğrenir.
ÖÇ04 Bitki su tüketiminin kullanım alanlarını öğrenir.
ÖÇ05 Bitki su tüketiminin belirlenmesinde kullanılan ekipmanları öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toprak Su Atmosfer Sistemi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Radyasyon ve Su Dengesi kavramları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Atmosfersdeki su buharına ilişkin tanımlamalar ve ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Evapotranspirasyon kavramı, tanımı ve evapotranspirasyonu etkileyen etmenler ve ayrıca ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Geçek Evapotranspirasyonun belirlenmesi, tarla parselleri, su bütçesi yöntemi ve ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Geçek Evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan lizimetreler ve çeşitleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Geçek Evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan mikrometeorolojik yöntemler, üstünlükleri ve sınırlılıkları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Bowen Oranı Enerji Dengesi Yöntemi ve Eddy Korelasyon yöntemleri ile evapotranspirasyonun belirlenmesi. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Potansiyel ve referans (kıyas) evapotranspirasyon kavramları ve ayrıca ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan ampirik yöntemler ve ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan Blaney-Criddle Yöntemi, Radiation Yöntemi ve Penman Yöntemi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan Pan Evaporation Yöntemi ve Penman Monteith Yöntemi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bitki büyüme katsayısının (kc) belirlenmesi ve sulama programlamasında kullanımı ve ayrıca ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan bilgisayar paket programları ve kullanımları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:33