Genel Bilgi
Kod | TS015 |
Ad | Sulamada Bilgisayar Programlarının Kullanılması |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMİH METİN SEZEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Uygulanan sulama suyu ile elde edilen verim arasındaki ilişkiler farklı bitkiler üzerinde tanımlanırken, tam, kısıtlı sulama koşullarında karşılaşılan sorunların çözülmesi ve önerilen uygulama teknikleri irdelenmektedir.
Dersin İçeriği
Su-Verim ilişkilerinde temel kavramların tanımlanması, transpirasyon-evaporasyon-evapotranspirasyon ile verim arasındaki ilişkiler, maksimum verim ve su tüketiminin tahmin edilmesi, tam ve kısıtlı sulama koşullarında sulama ile verim arasındaki ilişkiler, optimum verim ve su kullanım randımanı eldesi için uygun sulama programları incelenmektedir
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Agroteknoloji transferi için karar destek sistemi
Notlar
Bitki büyüme modelleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sulamanın planlanması ve sulama yönetiminin amaçlarını öğrenir. |
ÖÇ02 | Sulama planlanması ve yönetimi için geliştirilmiş bazı programların tanıtımı ve kullanılmasını öğrenir. |
ÖÇ03 | Kullanılan bilgisayar programlarında gerekli girdi ve çıktıları öğrenir. |
ÖÇ04 | Modellerin kalibrasyon ve validasyonu, duyarlılık analizi yapmayı öğrenir. |
ÖÇ05 | Bilgisayar programlarından elde edilen çıktıların yorumlanması, değerlendirilmesi ve uygulamaya aktarımı yeteneğini kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sulamanın tanımı ve önemi | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sulamanın yararları, sulamanın tarihçesi | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toprak-bitki-su-atmosfer ilişkileri | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İklim ve toprak faktörlerinin sulamada rolü | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toprak su içeriği ve belirleme yöntemleri | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İnfiltasyonun sulama programlarında rolü ve önemi | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sulamanın planlanması ve yönetiminin amaçları | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sulama programlama teknikleri | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bitki etmenleri, etkili yağış, sulama randımanı, sulama suyu gereksinimi ve sulama sistemlerinin kapasitelerinin belirlenmesi | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sulamanın planlanması ve yönetimi için geliştirilmiş bazı programların tanıtımı | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Climwat bilgisayar programı, Irsis bilgisayar programı | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Cropwat bilgisayar programı | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dssat, Ceres, Cropgro, Ixim, Substor, Canegro modellieri | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Modellerden elde edilen sonuçların yorumlanması ve uygulamaya aktarılması | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları1 | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları2 | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |