Genel Bilgi
Kod | TB036 |
Ad | Yembitkileri Genetik ve Sitogenetiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; yembitkileri ıslahının temelini oluşturan yembitkilerinin sitolojik ve sitogenetik özellikleri hakkında temel bilgiler vermek
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında yembitkilerinde karyotip analizi ve filogeni, kromozom sayıları, aksesör ve B-kromozomları, poliploidi, mayoz bölünme, türler ve cinsler arası melezlemeler, kalitatif karakterlerin kalıtımı, kantitatif karakterlerin kalıtımı, doğal populasyonlarda varyasyon ve apomixis gibi konular işlenecektir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hatipoğlu, R. 2016. Yembitkileri Genetik ve Sitogenetiği Ders Notu
Notlar
Meyers, W.M. 1947. Cytology and genetics of forage grasses. The botanica Review Vol XIII (7): 369-421. Carnahan, H.L. and Hill, H:D. 1961. Cytology and genetics of forage grasses. The Botanical Review Vol 27 (1): 1-162. Cai, H., Yamada, T. and Kole, C. 2014. Genetics Genomics and Breeding of Forage Crops. CRC Prees, London.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Önemli yem bitkilerinin kromozom sayı ve morfolojileri hakkında bilgi sahibidir |
ÖÇ02 | Yem bitkilerinde poliploidi ve önemi konusunda bilgi sahibidir |
ÖÇ03 | Yem bitkilerinde kromozom sayı anormallikleri ve nedenleri konusunda bilgi sahibidir |
ÖÇ04 | Yem bitkilerinde türler ve cinsler arası melezler ve bunların önemi konusunda bilgi sahibidir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yem bitkilerinde kromozom sayıları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yem bitkilerinde kromozom morfolojisi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yem bitkilerinde kromozom sayı anormallikleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yem bitkilerinde poliploidi I: Ortaya çıkışı, poliploidinin tipleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yembitkilerinde poliploidi II: Autopoliploidi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yem bitkilerinde poliploidi III: Allopoliploid | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Yembitkilerinde poliploidi IV: Segmental allopoliploidi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Mayoz bölünme | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Türler arası melezleme | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Cinsler arası melezleme | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Apomixis I: Tanımı ve kapsamı | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Apomixis II: Evolusyonu | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Apomixis III Gametofitik apomixisin genetiği | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Apomixin yembitkileri ıslahında kullanımı | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |