Genel Bilgi
Kod | TL0022 |
Ad | İleri İstatistiksel Analiz Teknikleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BELKIS ZERVENT ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Elde edilen verilerin istatistiksel olarak analiz edilmesi amacıyla kullanılacak seçilmiş analiz metotlarının uygulanışını ve sonuçların yorumlanmasını öğretmek
Dersin İçeriği
Tez çalışmalarıyla ilgili araştırmalarda istatistiksel model kurma. Uygulanan deneysel çalışmaya uygun istatistiksel analizin seçimi. Parametrik testler, parametrik olmayan testler. Normal dağılım testi, rastgelelik testi. Tek faktörlü, iki faktörlü ve çok faktörlü varyans analizi. Bağımlı ve bağımsız verilerde t-testi. Regresyon analizi, korelasyon analizi, eğri uydurma. Bilgisayar destekli istatistiksel paket program yardımıyla istatistiksel yöntemlerin tekstil uygulamaları. Deneysel çalışmalarının sonuçlarını istatistiksel olarak analiz edip yorumlama. Optimizasyon teknikleri, matematiksel modelleme, seçilmiş bir optimizasyon paket programı kullanımı.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dersin koordinatörü tarafından hazırlanan ders notları
Notlar
Özdamar K., Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Nisan Kitabevi Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İleri düzeyde istatistik analiz bilgisi edinir. |
ÖÇ02 | Uygun test yöntemini seçebilir. |
ÖÇ03 | Gelişmiş istatistiksel yöntemleri paket program yardımıyla uygular. |
ÖÇ04 | Uygulanan istatistiksel analizleri yorumlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik uygulamalarında istatistiksel yöntemlerin yeri ve önemi | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Seçilmiş istatistiksel paket programın menülerinin tanıtılması ve veri girişinin yapılışı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Uygulanan deneysel çalışmaya uygun istatistiksel analizin seçimi. Parametrik testler, parametrik olmayan testler. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Parametrik test koşullarının test edilmesi | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tek faktörlü ve iki faktörlü varyans analizi. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Çok faktörlü varyans analizi. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Bağımlı ve bağımsız verilerle t-testi. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Arasınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Regresyon analizi | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | korelasyon analizi, eğri uydurma. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Bilgisayar destekli istatistiksel paket program yardımıyla istatistiksel yöntemlerin tekstil uygulamaları. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Bilgisayar destekli istatistiksel paket program uygulamaları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Parametrik olmayan testler (mann whitney u testi, Friedman testi vb.) | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Deneysel çalışmalarının sonuçlarını istatistiksel olarak analiz edip yorumlama. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Optimizasyon teknikleri, matematiksel modelleme, optimizasyon paket programı kullanımı. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |