Genel Bilgi
Kod | TL0030 |
Ad | Dokumada Pnömatik Sistemler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ MUTLU ALA |
Dersin Amacı / Hedefi
Pnömatik sistemleri ve sistem bileşenlerini tanıtmak, pnömatik silindirlerin kuvvet, hız, çalışma basıncı ve hava tüketim hesaplamalarını öğretmek, pnömatik sistemlerin analiz ve devre tasarımını proje düzeyinde yapmayı öğretmek, dokuma fonksiyonlarında ve yardımcı mekanizmalarda pnömatik sistemlerin kullanımı hakkında bilgi vermek, dokuma hazırlık makinelerinde pnömatik sistemlerin kullanımı hakkında bilgi vermek, dokuma işletmelerinde basınçlı hava üretim ve dağıtım sistemleri hakkında bilgi vermek, belirlenmiş olan konularda araştırma ve/veya uygulamaya dayalı bilgi paylaşımı ve uygulama becerisi üzerine kazanım sağlamak.
Dersin İçeriği
Pnömatik sistemlerin genel yapıları, devre elemanları, devre çizimi ve devrenin okunması. Piston kuvvetleri, hız, burkulma, çalışma basıncı, debi ve hava tüketim hesaplamaları. Pnömatik silindir boyutlarının belirlenmesi. Elektropnömatik sistemler ve elektropnömatik devre elemanları. Dokuma fonksiyonlarında (ağızlık açma, atkı atma, tefeleme) ve yardımcı fonksiyonlarda pnömatik sistemlerin kullanımı, dizayn kriterleri ve uygulama örnekleri. Dokuma hazırlık makinalarında pnömatik sistemlerin kullanımı. Dokuma işletmelerinde basınçlı hava üretim ve dağıtım sistemleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Dokumada Pnömatik Sistemler Ders Notları; Deniz Mutlu ALA
Notlar
Dokumada Pnömatik Sistemler Ders Notları; Deniz Mutlu ALA
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Pnömatik sistemlerin genel yapıları ve kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Pnömatik sistem devre elemanları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Dokuma makineleri temel fonksiyonlarında pnömatik sistemlerin kullanımı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Dokuma hazırlık makinelerinde pnömatik sistemlerin kullanımı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Pnömatik silindir (piston kuvvetleri ve hız, silindirlerde burkulma, pnömatik silindir boyutlarının belirlenmesi), çalışma basıncı, debi ve hava tüketim hesaplamalarını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1. Pnömatik sistemlerin tanıtılması, genel yapıları, kullanım alanları, avantajları ve dezavantajları | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | 2. Havanın fiziksel ölçme boyutları. Kuvvet, basınç, kütle, enerji, güç birimleri. Pnömatik sistemlerde basınçlı hava teorisi ve temel fiziksel kurallar. | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | 3. Basınçlı havanın elde edilmesi, saklanması ve dağıtımı. Kompresörlerin çeşitleri, iç yapıları ve çalışma sistemleri. Hava kurutma yöntemleri, hava şartlandırıcılar, filtreler, iletim elemanları ve temel özellikleri. | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | 4. Pnömatik sistem devre elemanları (Pnömatik silindirler, pnömatik motorlar ve pnömatik valfler) | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | 5. Pnömatik silindir (piston kuvvetleri ve hız, silindirlerde burkulma, pnömatik silindir boyutlarının belirlenmesi), çalışma basıncı, debi ve hava tüketim hesaplamaları. | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | 6. Pnömatik devre çizimi ve devrenin okunması, pnömatik devrelerin standart sembollerle gösterimi, örnek devre çizimleri. | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | 7. Elektropnömatik sistemler ve elektropnömatik devre elemanlarının tanıtılması. | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ön çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | 8. Ağızlık açma mekanizmalarında pnömatik sistemlerin kullanımı | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | 9. Atkı atma ve tefeleme mekanizmalarında pnömatik sistemlerin kullanımı | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | 10. Dokumaya yardımcı fonksiyonlarda pnömatik sistemlerin kullanımı | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | 11. Pnömatik kenar sistemleri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | 12. Dokuma hazırlık makinelerinde pnömatik sistemlerin kullanımı | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | 13. Dokuma işletmelerinde basınçlı hava üretim ve dağıtım sistemleri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | 14. Pnömatik sistemlerde arızaların tespiti, giderilmesi ve pnömatik sistemlerin periyodik bakımları | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | Ön Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Ön Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |