Genel Bilgi
Kod | TBB528 |
Ad | Modellerden Yararlarma Teknikleri ve Bilimsel İşlemler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. ALKHAN SARIYEV |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Toprak-bitki ve atmosfer verileri değerlendirerek, temel toprak-bitki ve meteorolojik parametrelerinin bitkisel üretimdeki etkilerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Agroekosistemde geliştirilmiş matematiksel modelin yapısı gerekli parametrelerin modele dahil edilmesi. Bilgisayar programlarına dayanan 2 ve 3 parametreli modeller bankasının yaratılması. Prosesin modelde izlenilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Matematiksel Modelleme: Model Çözümü Yaklaşımları
Notlar
ilgili diğer yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modellerin bloklarını ve yazılımlarını değerlendirir ve strüktürüne göre sınıflandırır |
ÖÇ02 | Modellerin parametreler arası etki durumlarını blok-şemalrla anlatır ve etkili parametreleri öne çıkarır |
ÖÇ03 | Model için temel toprak fiziksel, kimyasal ve biyolojik toprak parametrelerinin sınırlar değerlerini ve veri girişlerini anlatır ve çeşitli bilimsel simulasyonlar yapar |
ÖÇ04 | Verilerin işlenmesi ile simülasyon uygulamalarını yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı disiplinlerdeki ve diğer mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere de başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında özgün düşünce ve araştırmayla entellektüel düzeyde bilgi sahibi olur | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kaliteli ve ekonomik, çevresel ve sosyal anlamda sürdürülebilir bitkisel üretim için bitkilerin doğru beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda bilimsel yaklaşımlarda bulunarak yeni tekniklerin uygulanması, geliştirilmesi için gerekli bilgileri kullanır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek yeni bir yöntem geliştirir, bilinen bir yöntemi farklı bir alanda uygular | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde araştırma yapabilme, proje tasarlayabilme ve uygulayabilme yetisi kazanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yeniliklerin tasarlanması, araştırılması ve uyarlanması noktasında yetkinlik kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek ya da bilinen bir yöntemi uygulayarak yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda liderlik yapar | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni fikirler ve yöntemler geliştirir; edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe'nin yanında İngilizce'yi de C1 düzeyinde kullanarak, uzman bir topluluk önünde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için gerektiğinde değişime yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik ve profesyonel bağlamda alanındaki teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında ve iş hayatında mevcut olan toplumsal, bilimsel ve etik sorunlarda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimine katkı sağlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Disiplininde özel konularda uzmanlaşırken, karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Modellerin çeşitleri ve işleyişi hakkında bilgiler | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Modellerin blok-şeması, bloklar ve dinamiklik prensepileri | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Agroekosistem modelllerin sınıflandırılması | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Modellerin blok blok öğrenilmesi ve matematiksel aparatlarının anlatılması | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Modellerin matematiksel formüllerinin analitik ve sayısal çözüm teknikleri | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Matematiksel modellerin başlanğıç ve sınır koşullarının girilmesi ve sayısal çözümlenmei | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Sayısal verilerle deneysel verilerin karşılaştırılması ve olası hataların analizi | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Modelin bloklar halinde adaptasyon ve verifikasyon uygulamaları | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Modellerin parametrelerine göre hassasiyetlerinin belirlenmesi | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Agroekosistem modelleri örneği için simülasyon tekniklerinin uygulanması | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
12 | Dinamik verilerin simulasyon sonuçları ile karşılaştırılması | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
13 | Modellere veri girişilerinin formatı ve veri bankasından sonuçlerın okutulması tekniklerinin anlatılması | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
14 | Uyumsuz sonuçların ortaya çıkması durumunda modelin tekrar adaptasyon ve verifikasyonu | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
15 | Fiziksel modelleme yerine simulasyon tekniklerinin önemi | Modelleme teknikleri ile ilgili bilgi gerekiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |