Genel Bilgi
Kod | TBB611 |
Ad | Görüntü Yorumlama |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL |
Dersin Amacı / Hedefi
Toprak etüt ve haritalama, arazi kullanımı vb. doğal kaynak araştırmalarında hava fotoğrafları ve uydu görüntülerinin göz yorumu ile yorumlama ve bilgi üretme becerilerini kazanmak.
Dersin İçeriği
Hava fotoğrafları ve uydu verilerinin genel özellikleri, görüntü karakteristikleri, göz yorumlama ilkeleri, stereoskopik görüntü kullanılarak yeryüzü şekillerinin tanımlanması ve haritalanması, görüntü yorumlamanın doğal kaynak araştırmalarında kullanım alanları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Uzaktan algılama ve görüntü yorumlama. Çeviren Prof. Dr. Kaan Şevki KAVAK. Palme Yayınevi. ISBN: 9786052820759
Notlar
Konu ile ilgili internet üzerinden erişim sağlanabilecek yayın ve dokümanlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hava fotoğrafları ve uydu görüntülerinde doğal yeryüzü objelerini tanır. |
ÖÇ02 | Görüntü karakteristiklerini kullanarak çeşitli objelerin özellikleri hakkında tahminde bulunur. |
ÖÇ03 | Görüntü yorumlama yöntemiyle çeşitli tematik haritalar üretir. |
ÖÇ04 | Görüntüler üzerinde önemli yeryüzü şekillerini üç boyutlu görüş yardımıyla tanır |
ÖÇ05 | Görüntü yorumlamayı hangi alanlada kullanacağını bilir. |
ÖÇ06 | Pikseller arasındaki temel ilişkileri bilir. |
ÖÇ07 | Stereskoop aletini kullanır. Bu aleti kullanarak stereoçift hava fotoğrafları üzerinde üç boyutlu görüş sağlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, işlenecek konular | Ön hazırlık ihtiyacı bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hava fotoğrafları ve özellikleri | Hava fotoğrafı hakkında literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Stereoskopik görüntü prensipleri | Stereoskop hakkında literatür taraması yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Hava fotoğrafglarının yoruma hazırlanması | Uygulama notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Görüntü karakteristikleri | Görüntü karakteristikleri hakkında literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Görüntü karakteristikleri (devamı) | uydu görüntüleri hakkında literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Görüntü karakteristiklerinin yorumlanması | Farklı görüntülerde inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | İşlene tüm konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Uydu verilerinin özellikleri | Uydular hakkında literatür taraması yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ekran görüntüsü üzerinde göz yorumu | Uygulama için uydu görüntüsü seçimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Üç boyutlu hava fotoğrafı ve uydu verilerinin yorumu | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Görüntü yorumlamanın kullanıldığı alanlar | Görüntü karakteristikleri hakkında araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Arazi kullanımının ve örtü tiplerinin yorumlanması | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ormancılık, jeoloji ve çevre konularında görüntü yorumlama | Seçilen görüntü üzerinde arazi kullanımının haritalanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Fizyoğrafyanın yorumlanması | Fizyoğrafya bilgilerinini tazelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Sınav hazırlık çalışması | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |