Genel Bilgi
Kod | UA515 |
Ad | Çevresel Çalışmalarda Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜHA BERBEROĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Uzaktan algılamanın temelleri, radyasyon teorisi, algılayıcı sistemler, veri kaydı, depolama ve analizi, insan yapısı ve doğal materyallerin yansıma karakteristikleri, iklim, vejetasyon ve arazi örtüsünü içeren uzaktan algılama uygulamaları. Entegre çevresel yönetim içerisinde uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinin yeri, bölgemiz ve dünyadan örnek uygulamalarla kaynak yönetimi ve biyolojik çeşitliliğin korunmasında kullanımı.
Dersin İçeriği
Çevresel modeller, uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinin toprak ve su kaynakları yönetiminde uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
Yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. |
ÖÇ02 | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama işlevini bilir ve kavrar. |
ÖÇ03 | Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir |
ÖÇ05 | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. |
ÖÇ06 | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama entegrasyonu ile veri eldesi, yönetimi ve analizi konularında bilgi sahibi olur; planlama ile ilgili mühendislik problemlerini güncel araçlarla çözümler. |
ÖÇ07 | Güncel veriler ile doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılar ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. |
ÖÇ08 | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında planlama becerisi; bu doğrultuda modern yöntemleri uygulama becerisi edinir. |
ÖÇ09 | İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. |
ÖÇ10 | Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ11 | Uzaktan algılanmış görüntülerin geometrik ve spektral özelliklerini tanımlayabilir ve optik / mikro dalga sistemlerin görüntülerinden analiz ve yorumlamalar yapabilme yeteneğine sahip olur |
ÖÇ12 | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir . |
ÖÇ13 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. |
ÖÇ14 | Uydu verilerinden bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama yapabilme yeteneğini edinir. |
ÖÇ15 | CBS teknikleri ile coğrafi veriyi analiz etme ve yorumlamaya yeterlilik kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerini işleyerek fiziksel ve atmosferik değişkenleri hesaplama ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzaktan Algılama tekniklerini kullanarak CBS projeleri için veri hazır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | CBS teknikleri ile coğrafi veriyi analiz etme ve yorumlamaya yeterlilik kazanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanıcı düzeyinin üzerinde sorun belirleme, çözme, çözüme yönelik uygulama geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerinden bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama yapabilme yeteneğini edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uzaktan algılamanın tanımı, elektromanyetik enerji, Uydu özellikler, görüntü çözünürlükleri | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Çok bantlı algılayıcılar, meteoroloji ve okyanus uygulamalarında kullanılan veriler,Peyzaj planlamada kullanılan algılayıcılar ve platformlar | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Görüntü yorumlama ve analizi, görsel yorumlama | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Görüntü işleme ve analizi: ön-işleme, görüntü zenginleştirme, Görüntü sınıflaması | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Değişim analizleri | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Veri entegrasyonu, Data integration | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Uzaktan algılamanın toprak tuzluluğu tespitinde kullanım örnekleri; Hiperspektral algılayıcılar | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Uzaktan algılamanın değişim tespitinde kullanımı; örnek uygulama | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Uzaktan algılamanın ürün tahmininde kullanım örnekleri | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Uzaktan algılama ve hidrolojik modeller | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Uzaktan algılama ve karbon döngüsü çalışmaları | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Uzaktan algılama ve su kalitesi izleme çalışmaları | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Uzaktan algılama ve orman biyomas çalışmaları | Paylaşılan ders notların inceleme ve çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Proje sunuşları | Ödev,sunuş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |