UA007 Coğrafi Bilgi Sistemlerinde Veri Formatları ve Dönüşümleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod UA007
Ad Coğrafi Bilgi Sistemlerinde Veri Formatları ve Dönüşümleri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AHMET ÇİLEK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

CBS kapsamda ihtiyaç duyulacak olan veri formatlarının tanımlanması, her veri türünün doğru kaynaktan doğru tekniklerle CBS ortamına aktarılması, CBS ortamında verilerin standardizasyonu ve gerektiğinde diğer formatlara dönüştürülmesine dair temel bilgilerin aktarılması ve uygulama örnekleri üzerinden sunulması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında; CBS dahilinde kullanılan veri türlerinin yapıları, özellikleri, farkları, kullanım alanlarına bağlı avantaj ve dezavantajları ve farklı uygulama konularına göre kullanım içeriği ve de birbirleri arasındaki dönüşümler detaylandırılarak sunulmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Coğrafi Bilgi Sistemleri, Uzaktan Algılama

Notlar

Coğrafi Bilgi Sistemleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 CBS kavramının algılanması
ÖÇ02 CBS'nin temel ilkelerinin öğrenilmesi
ÖÇ03 Konumsal veri modelleme yaklaşımının benimsenmesi
ÖÇ04 Veri çeşitleri ve tanımlarının kavranması
ÖÇ05 Noktasal vektör verilerin öğrenilmesi
ÖÇ06 Çizgisel vektör verilerin öğrenilmesi
ÖÇ07 Alansal vektör verilerin öğrenilmesi
ÖÇ08 Raster verilerin kavranması
ÖÇ09 Veri kaynaklarının algılanması
ÖÇ10 Veri-Kaynak ilişkisinin çözümlenmesi
ÖÇ11 Vektörel veriler arası dönüşümlerin öğrenilmesi
ÖÇ12 Raster veriler arası dönüşümlerin öğrenilmesi
ÖÇ13 Vektör-Raster veriler arası dönüşümlerin öğrenilmesi
ÖÇ14 Veri dönüşüm uygulama örneklerinin irdelenmesi


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uydu verilerini işleyerek fiziksel ve atmosferik değişkenleri hesaplama ve yorumlama yeteneğine sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzaktan Algılama tekniklerini kullanarak CBS projeleri için veri hazır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal CBS teknikleri ile coğrafi veriyi analiz etme ve yorumlamaya yeterlilik kazanır
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kullanıcı düzeyinin üzerinde sorun belirleme, çözme, çözüme yönelik uygulama geliştirme becerisi kazanır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uydu verilerinden bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama yapabilme yeteneğini edinir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 CBS'ye giriş Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 CBS temel ilkeleri Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Konumsal Veri Modelleme Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Veriler çeşitleri ve tanımları Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
5 Vektörel Veriler: Noktasal Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
6 Vektörel Veriler: Çizgisel Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
7 Vektörel Veriler: Alansal Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Sınav hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Raster Veriler Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
10 Veri Kaynakları Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Veri-Kaynak İlişkilendirmesi Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Vektörel Veriler Arası Dönüşüm Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Raster Veriler Arası Dönüşüm Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Vektör - Raster veriler arası dönüşüm Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Veri dönüşüm uygulama örnekleri Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:33