Genel Bilgi
Kod | UA007 |
Ad | Coğrafi Bilgi Sistemlerinde Veri Formatları ve Dönüşümleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AHMET ÇİLEK |
Dersin Amacı / Hedefi
CBS kapsamda ihtiyaç duyulacak olan veri formatlarının tanımlanması, her veri türünün doğru kaynaktan doğru tekniklerle CBS ortamına aktarılması, CBS ortamında verilerin standardizasyonu ve gerektiğinde diğer formatlara dönüştürülmesine dair temel bilgilerin aktarılması ve uygulama örnekleri üzerinden sunulması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında; CBS dahilinde kullanılan veri türlerinin yapıları, özellikleri, farkları, kullanım alanlarına bağlı avantaj ve dezavantajları ve farklı uygulama konularına göre kullanım içeriği ve de birbirleri arasındaki dönüşümler detaylandırılarak sunulmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Coğrafi Bilgi Sistemleri, Uzaktan Algılama
Notlar
Coğrafi Bilgi Sistemleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | CBS kavramının algılanması |
ÖÇ02 | CBS'nin temel ilkelerinin öğrenilmesi |
ÖÇ03 | Konumsal veri modelleme yaklaşımının benimsenmesi |
ÖÇ04 | Veri çeşitleri ve tanımlarının kavranması |
ÖÇ05 | Noktasal vektör verilerin öğrenilmesi |
ÖÇ06 | Çizgisel vektör verilerin öğrenilmesi |
ÖÇ07 | Alansal vektör verilerin öğrenilmesi |
ÖÇ08 | Raster verilerin kavranması |
ÖÇ09 | Veri kaynaklarının algılanması |
ÖÇ10 | Veri-Kaynak ilişkisinin çözümlenmesi |
ÖÇ11 | Vektörel veriler arası dönüşümlerin öğrenilmesi |
ÖÇ12 | Raster veriler arası dönüşümlerin öğrenilmesi |
ÖÇ13 | Vektör-Raster veriler arası dönüşümlerin öğrenilmesi |
ÖÇ14 | Veri dönüşüm uygulama örneklerinin irdelenmesi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerini işleyerek fiziksel ve atmosferik değişkenleri hesaplama ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzaktan Algılama tekniklerini kullanarak CBS projeleri için veri hazır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | CBS teknikleri ile coğrafi veriyi analiz etme ve yorumlamaya yeterlilik kazanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanıcı düzeyinin üzerinde sorun belirleme, çözme, çözüme yönelik uygulama geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerinden bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama yapabilme yeteneğini edinir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | CBS'ye giriş | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | CBS temel ilkeleri | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Konumsal Veri Modelleme | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Veriler çeşitleri ve tanımları | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
5 | Vektörel Veriler: Noktasal | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Vektörel Veriler: Çizgisel | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Vektörel Veriler: Alansal | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Raster Veriler | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Veri Kaynakları | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Veri-Kaynak İlişkilendirmesi | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Vektörel Veriler Arası Dönüşüm | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Raster Veriler Arası Dönüşüm | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Vektör - Raster veriler arası dönüşüm | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Veri dönüşüm uygulama örnekleri | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |