Genel Bilgi
Kod | ZO640 |
Ad | Ana Arı Yetiştirme ve Üretim Teknikleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA |
Dersin Amacı / Hedefi
Ülkemiz arıcılığının en önemli sorunlarından olan ana arı yetiştirmenin temel kavram, ilke ve prensiplerinin teorik ve uygulamalı temel eğitimini alarak, teknik düzeyde ana arı yetiştirme misyonuna ve beceresine sahip olarak; bu alandaki açığı kapatmaya yönelik çalışmaları yürüterek ve yön vererek işletmelerde verimliliğe katkı sağlamak.
Dersin İçeriği
Ana arı yetiştiriciliğinin önemi; ana arının kolonideki rolü, üreme sistemi, yumurtlama etkinliği, ana arı oluşumuna etki eden faktörler, ana arı kalitesini etkileyen faktörler, ana arının orijini, sınıflandırılması, ana arının performansının saptanması; ana arı yetiştiriciliğinin biyolojik esaslari, ana ari üretim yöntemleri, ana arı üretim takvimi ve kayıt tutma, ana arı üretim işletmesinin özellikleri ve sürekli üretim organizasyonu; ana arının çiftleşmesi, doğal ve yapay çiftleştirme; ana arıların pazara hazırlanması, ana arıda kalite kontrolü; paket arıcılığının gelişimi, önemi, kullanılma amaçları ve özellikleri, paket arı üretim sistemi, Türkiye´ de paket arıcılığının geleceği ve önemi; yapay tohumlamanın önemi ve kuralları, yapay tohumlama tekniği, yapay tohumlamanın kazandırdığı üstünlükler ve olanaklar.
Dersin Ön Koşulu
Zootekni Mezunu olması ve Arıcılık derslerini almış olması
Kaynaklar
Ders notu ve slayt sunumları bulunmaktadır.
Notlar
Laidlaw, H. H., Eckert, J. E. 1962. Queen Rearing. University of California. USA.1-165. Field, O. S. 2008. Field Notes On Queen Rearing. IBRA. Cardiff. 31 pp.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ana arı yetiştirmenin önemini ve biyolojik esaslarını bilir |
ÖÇ02 | Teknik ana arı yetiştirme yöntemlerini bilir, |
ÖÇ03 | Yapay tohumlama tekniğini bilir, |
ÖÇ04 | Ana arı üretim işletme modelini ve organizasyonu bilir, |
ÖÇ05 | Ana arılarda kalite kontrolünü bilir, |
ÖÇ06 | Ana arıları pazara hazırlama ve muhafaza tekniklerini bilir, |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ana Arı Yetiştiriciliğinin Tarihçesi | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ana ve Erkek Arının Üreme Sistemleri | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ana Arının biyolojisi ve davranışları, | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Ana Arıların Üretimi | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Ana Arı YetiştirmeYöntemleri; Miller, Alley, Smith, Doolittle Methods | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Ana arı yetiştirme: UYGULAMA I | Arılıkta uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | Ana arıların pazara hazırlanması | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doolittle Yöntemi ile Ana Arı Yetiştirme; Uygulama II. | Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ana arıların Bakımı | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı, arlıkta hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Doolittle Yöntemi ile Ana Arı Yetiştirme; Uygulama III. | Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Yetiştirme ve Stok Geliştirme | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı, arlıkta hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ana arı yetiştirme: UYGULAMA IV | Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Kontrollü Çiftleştirme | Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı, Laboratuarda hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
15 | Ana arıların Hastalıkları | Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |