Genel Bilgi
Kod | ZO639 |
Ad | Arı Genetik ve Islahı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA |
Dersin Amacı / Hedefi
Bal arılarının genel gentetik yapısı, çiftleşme davranışı, ırk, ekotip ve genotiplerinin önemi, yetiştirme ve çiftleştirme modelleri, teknik arıcılıkta etkin kullanıma sunulması.
Dersin İçeriği
Bal arısının genetik yapısı ve ıslahı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu
Notlar
Kumova, U. 2015. Bal Arısı Genetik ve Islahı. Ç. Ü. Ziraat Fakültesi. Ders Notu. 1-145.Adana Cale, G.H., Rothenbuhler, W. C. 1975. The Hive and the Honey Bee.Genetics and Breeding of the Honey Bee. Dadant and Sons. Hamilton ILL.157-87. Rotenbuhler.W.C., Kulıncevıc. J.M., Kerr. W.E.1968. Bee Genetics-Annual Review up Genetics.Vol.2.413-438
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bal Arısının Sitolojisi Ve Genetik Yapısını bilir. |
ÖÇ02 | Cinsiyet Oluşumunun Genetik ve Islah Açısından Önemini öğrenir. |
ÖÇ03 | Koloninin Yapısını ve Buradaki Cinsiyet Dağılımını bilir. |
ÖÇ04 | Bal arılarına Özgü Bazı Çiftleşmeleri ve Genetik Sonuçlarını bilir. |
ÖÇ05 | Bal arısının Islahını öğrenir. |
ÖÇ06 | Bal Arılarına Özgü Kalıtım Derecesini bilir. |
ÖÇ07 | Seleksiyon, Yetiştirme ve Melezlemeyi ve Yöntemlerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bal Arısı (Apis mellifera L.) Sitolojisi Ve Genetik Yapı. Body (Somatic) Chromosome and Genotype Formation in Honey Bees | Konu anlatımı, tepegöz, sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Cinsiyet Kromozomu ve Cinsiyet Oluşumu. Cinsiyet Oluşumuna İlişkin Diğer Hipotezler | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Cinsiyet Oluşumunun Genetik ve Islah Açısından Önemi | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Koloni Yapısı ve Buradaki Cinsiyet Dağılımı | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Genetik Yapının Arı Islahında Sağladığı Avantajlar | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bal arılarına Özgü Bazı Çiftleşmeler ve Genetik Sonuçları | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bal arısının Islahı | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kantitatif Genetik Yapı | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Arı Islahında Başlıca Varyasyon Kaynakları | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kalıtım Derecesi. Bal Arılarına Özgü Kalıtım | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Bal Arılarında Kalıtım Derecesini Tahmin Yöntemleri | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Seleksiyon ve Yöntemleri | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yetiştirme (Çiftleştirme) Yöntemleri | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Melezleme ve yöntemleri. Kapalı Populasyon Arı Islahı. Kapalı Populasyon Islahında Çiftleştirme Sistemleri | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |