Genel Bilgi
Kod | ZO005 |
Ad | Yumurta Bilimi ve Teknolojik Özellikleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MİKAİL BAYLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yumurtanın besin değeri ve pazarlamaya elverişlilik açısından iç ve dış kalite kriteri yöntemlerinin incelenmesi
Dersin İçeriği
Yumurta nedir?, yumurtanın yapısı, yumurtanın oluşumu, yumurta iç kalite kriterleri, yumurta dış kalite kriterleri, yumurta iç kalite ölçümü, yumurta dış kalite ölçümü, yumurta kalitesini etkileyen faktörler, yumurta kalitesini koruma, yumurta kalite standartları, yumurta kusurları, sofralık yumurtaların depolanması, kuluçkalık yumurtaların depolanması, genel değerlendirme
Dersin Ön Koşulu
ders ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Hocanın ders notu
Notlar
Tavukçuluk Kitabı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yumurtanın oluşumunu öğrenir |
ÖÇ02 | Yumurta iç ve dış kalitesini öğrenir |
ÖÇ03 | Yumurta işleme teknolojisini öğrenir |
ÖÇ04 | Yumurtanın fiziksel, kimyasal yapısı ve besin madde içeriği hakkında bilgi edinir |
ÖÇ05 | Yumurtanın kalite sınıflandırılmasını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, kapsamı, gerekçesi ve önemi | ders çıktılarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
2 | Yumurtanın besin madde içeriği bakımından önemi | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Yumurta oluşumu ve fizyolojisi | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Yumurtanın bölümleri ve kimyasal bileşimi | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yumurtanın mikrobiyolojik yapısı | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliğine göre yumurta ve yumurta ürünleri tebliği içeriğinin incelenmesi | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Yumurta kalite kriterleri ve kalitenin belirlenmesi | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | ara sınav notlarına çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yumurtaların farklı ürünlere işlenmesi | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yumurtanın kırılarak bütün yumurta bölümlerinin incelenmesi | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yumurta oluşum ve fizyolojisini belirlemek amacıyla hayvan kesimi sonrası dişi üreme sisteminin incelenmesi | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yumurta kalite kriterlerinin belirlenmesi için gerekli olan alet-ekipmanların hazırlığı | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Yumurta ağırlığı, şekil indeksi, kabuk temizliği, gizli çatlak, hava boşluğunun durumu gibi kabuk kırılmadan önceki kalite özelliklerinin belirlenmesi | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yumurta kırıldıktan sonra ise ak yüksekliği, ak unluğu, genişliği, sarı çapı, ak pH’sı gibi iç kalite kriterlerinin ölçülesi | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Elde edilen verilerin formüller yardımıyla hesaplanarak şekil indeksi, kabuk kalınlığı, ak indeksi, sarı indeksi Haugh birimi gibi özelliklerin hesaplanması | ders çıktılarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final notlarına çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final notlarına çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |