Genel Bilgi
Kod | BSB633 |
Ad | Bilim Tarihi ve Felsefesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı genelde geçmişten günümüze insanın merakı ile evreni anlama ve öğrenme duygusu ile başlayan, bugüne kadarki süreci bilimsel yöntem anlayışı ile işlemektir. İnsanın bilim ile olan ilişkileri ve günümüze kadar bilimdeki gelişmeler ve bunların insan yaşamına olan etkileri günümüzdeki yapısı ile bir bütünlük içinde felsefi boyutta öğrenciler ile tartışmak ve öğrencilerin çalıştıkları konunun bir bütünlük içinde kavranması ve bundan yararlanarak yüksek lisans ve doktora çalışmasına farklı bir boyut kazandırmaktır. Ayrıca kişinin bilimsel yaşama ve olaylara bilimsel bakış açısını kavratmaktır.
Dersin İçeriği
İnsanın insan olma sürecinden günümüze kadar doğayı anlama ile doğada meydana gelen değişmeler sistematik bir bakış açısı içerisinde işlenmektedir. İlk çağlardaki tarım aletlerinden günümüzdeki bilgi toplumuna kadarki gelişmeleri, değişik dönemlerde ve kültürlerde bilimde meydana gelen ilerlemeler ve bunların dinamikleri işlenmektedir. İlkçağ, Ortaçağ, Rönansas, İslam ve Osmanlı döneminde bilimsel gelişmeler ve bilim-insan ilişkisinin Cumhuriyet dönemine ve günümüze yansımaları işlenmektedir. İnsanlığın bilim ve teknolojide gelişmesi beraberinde bilim felsefesinin ve bilim tarihinin anlaşılması ve günümüze kadar kat ettiği aşamayı işlenmesini ortaya çıkarmıştır. Bilim tarihinin geçmişini ve felsefesini bilgiye ulaşma ve bilimsel düşünmeye öğrenmesi önemlidir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
George Sarton. 1948. Introduction to the History of Science Colin A. Ronan. 1983. The Cambridge Illustrated History of the World’s Science. Cambridge University Press, Roberts, John Morris, 1997. A short history of the world: Oxford University Press, USA.
Notlar
Arda, Berna. Kâhya, E. Gül, T.B. 2004. Bilim Etiği ve Bilim Tarihi. Ankara Üniversitesi Yayını. Tekeli Sevim, Esin Kâhya, Melek Dosay, Remzi Demir, Hüseyin G. Tiodemir, Yavuz Unat, Ayten Koç Aydın. 2001. Bilim Tarihine Giriş Nobel yayın dağıtım. Saraç Celal, 1983. Bilim Tarihi. Milli Eğitim Bakanlığı. Bilim ve Kültür Eserleri Dizisi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim tarihi ve felsefenin temel kavramlarını bir bütün olarak kavramak |
ÖÇ02 | Geçmişten günümüze insanın tarihi süreçte bilme isteğini öğrenmek |
ÖÇ03 | Bilim yapan ilk toplumların gelişim evrimlerini kavramak |
ÖÇ04 | Bilimsel devrimler ve toplumlardaki dönüşümleri bilim tarihine etkilerini kavramak |
ÖÇ05 | Bilim felsefesi ve tarihini diyalektik bir bakış açısı ile öğrenmesi |
ÖÇ06 | Bilim felsefesinin önemi, olaylara bakış açısı, felsefi düşünme tarzını kavramak |
ÖÇ07 | Bilimsel düşünme konseptini kazanmak |
ÖÇ08 | Bilim tarihinin dönemsel gelişimlerinin günümüzdeki bilimsel gelişmişliğe etkilerini kavramak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük, beden eğitimi öğretmenliği, spor yönetimi alanlarında, sağlık, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim tarihi ve felsefesindeki gelişmeler ve günümüze kadar geçirilen aşamalar | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Bilim felsefesindeki kavram ve tartışmaların bilimsel gelişmeye katkısı | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Bilimsel bilgiye ulaşma yöntemler, Tümevarım ve Tümdengelim | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Bilimsel Düşünme yöntemleri, bilim mantığı | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | İlkçağ, Ortaçağ, Rönansas, İslam ve Osmanlı dönemindeki bilimsel gelişmeler | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Sümerlerin bilime katkısı hangi alanda ön plana çıkmaktadır | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dinlerin bilimin gelişmesi üzerinde bir etkisi olmuşudur | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | yazılı sınav ve odev | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | İslam dünyası bir zamanlar bilimsel alanda öncüyken sonradan bilim dünyasının gerisine düştü. Neden | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | İstanbulun Fethi ve Akdenizin kontrollünün Osmanlının eline geçmesinin bilim tarihi üzerinde ne tür etkileri olmuştur | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Baharat ve ipek yolu araştırmasının bilimsel gelişmelerin gelişmesine ne orada etkili olmuştur. | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Rönesansın batıda başlamış olmasının bilimin gelişime ne orada katkıda bulunmuştur | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Sanayi devrimi hangi bilimsel gelişmelerin etkisi ile gelişmiştir. Sanayi 4.0 a kadar ki süreci kronolojik olarak belirleyiniz | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Kopernik fiziği ve Gaileliye fiziği bilimin hangi gelişmesinin önünü açmıştır | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Türkiyede bilim felsefesi ve tarihi konusundaki gelişmeler | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |