BİS621 Kategorik Veri Analizi

7 AKTS - 3-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BİS621
Ad Kategorik Veri Analizi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 7 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. İLKER ÜNAL


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersle öğrencinin, Kategorik veri analizinde kullanılan yöntemler konusunda bilgi sahibi olması, yanıt değişkenin türüne göre yaklaşımlar arasındaki farkları sıralaması ve temel-ileri düzeyde analizleri uygulayabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste, Kategorik veri analizinde sık kullanılan yöntemler, yanıt değişkenin türüne göre değişen yaklaşımlar, temel-ileri düzeyde kategorik veri analizleri anlatılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur

Kaynaklar

Alan Agresti «Categorical Data Analysis» Second Edition, John Wiley & Sons New Jersey, 2002.

Notlar

Simonoff, J. S. (2011). Analyzing categorical data. Springer.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kontinjensi tablosu oluşturup analizini yapar ve sonuçları yorumlar
ÖÇ02 GLM konusunda bilgi sahibi olur ve kategorik yanıt değişkeni için lojit modeller oluşturabilir.
ÖÇ03 Loglinear model kavramını bilir, analizini yapar.
ÖÇ04 Eşleştirilmiş ikili yanıt değişkenleri için model oluşturabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoistatistik yüksek lisans programında kazandığı yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri (Meta analizi, veri madenciliği, çok değişkenli ve boylamsal veri analizi, sağkalım analizi, regresyon vs.) alana yenilik getirecek özgün tanımları, kavramları ve teoremleri kavrar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak, kendi alanı ve ilişkili olduğu alanlardaki yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder, sentezler ve yorumlar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoistatistik alanında sıklıkla kullanılan teknolojik araç ve yazılımlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Etik kurullarda Biyoistatistikçinin önemini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Biyoistatistik alanındaki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Biyoistatistik alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir, bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı geliştirir ve farklı bir alana uygular. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan yeni ve karmaşık problemler için gözlemsel ve kliniksel araştırma tasarımı kurgular, eleştirel analizi yapar, yorumlar ve raporlar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki ileri istatistiksel yöntemleri kullanır, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapar. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Biyoistatistik alanı ile ilgili çalışmalarda üst düzey beceri gerektiren araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan teknik ve yöntemleri gibi ileri istatistik yöntemlerini özgün düşünce, araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve uygular. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Biyoistatistik alanına yenilik getiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek ileri düzeyde istatistiksel analiz yapar. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Biyoistatistik alanı ile ilgili makale okuma, yazma becerisi geliştirir ve ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilere makale başvurusu yapar
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde etkin rol alır
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Biyoistatistik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kanıta ulaşmanın yollarını kavrar ve elde ettiği kanıtlara eleştirel değer biçer.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini bir tutum olarak belirler ve bu tutumunu çalışmalarında sergiler.
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sağlık mesleğinin gerektiği sosyal ilişkilerin dinamiklerini kavrar ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve geliştirir
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası çalışmalarda diğer uzman kişilerle alandaki konuları etkin iletişim becerilerini kullanarak tartışır, özgün görüşlerini savunarak akademik danışmanlık yapar
PÖÇ21 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uluslararası bilimsel ortamlarda yabancı dil bilgisi ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyoistatistik ve tıbbi bilişim bilgisini kullanarak yaşadığı topluma bilgi ve becerilerini sunarak toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunur
PÖÇ23 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyoistatistik ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün görüşlerini savunarak işlevsel etkileşim kurar
PÖÇ24 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur
PÖÇ25 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanın gereği olarak diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. İleri düzeyde analiz ve sentez yapar. 5
PÖÇ27 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kategorik verilerin dağılımı ve anlamı Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Kontinjensi Tabloları Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Kontinjensi Tabloların anlamı Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
4 Genelleştirilmiş doğrusal modellere giriş Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
5 Lojistik Regresyon Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
6 Lojistik Regresyon modelini oluşturma ve uygulama Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
7 Multinomaial yanıt değişkenleri için Lojit Modelleri Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kontinjensi Tabloları için LogLinear Modeller Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
10 Loglinear/Lojit Modellerini oluşturma ve geliştirme 1 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
11 Loglinear/Lojit Modellerini oluşturma ve geliştirme 2 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
12 Eşleştirilmiş ikililer için modeller 1 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
13 Eşleştirilmiş ikililer için modeller 2 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
14 Tekrarlı Kategorik Yanıt değişkenlerinin analizi 1 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
15 Tekrarlı Kategorik Yanıt değişkenlerinin analizi 2 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 10 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 187
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,48
AKTS 7 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 03:36