Genel Bilgi
Kod | BİS602 |
Ad | Parametrik Olmayan İstatistiksel Yöntemler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
Parametrik olmayan istatistiksel yöntemlerin hangi şartlarda nasıl uygulandığını ve hangi durumlarda parametrik testlere üstünlük sağlayabileceğinin öğrenmesini amaçlamaktadır
Dersin İçeriği
Parametrik olmayan testlerin temel dayanakları, uygulamaları hangi şartlarda uygun olduğu/olmadığı uygulamalar ile birlikte çözümlerini kapsamaktadır
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Theory of Nonparametric Tests 1st ed. 2018 Edition by Thorsten Dickhaus (Author)
Notlar
Nonparametric Statistics: A Step-by-Step Approach, 2nd Edition
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Parametrik olan ve olmayan testlerin uygulandığı şartları ayırt eder. |
ÖÇ02 | Parametrik olmayan testleri uygular ve yorumlar. |
ÖÇ03 | Parametrik olan ve olmayan testlerin Tip-I ve Tip-II hatalarını karılatırabilir. |
ÖÇ04 | Bağımlı ve bağımsız değişkenler için doğru testleri seçer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoistatistik yüksek lisans programında kazandığı yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri (Meta analizi, veri madenciliği, çok değişkenli ve boylamsal veri analizi, sağkalım analizi, regresyon vs.) alana yenilik getirecek özgün tanımları, kavramları ve teoremleri kavrar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak, kendi alanı ve ilişkili olduğu alanlardaki yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder, sentezler ve yorumlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoistatistik alanında sıklıkla kullanılan teknolojik araç ve yazılımlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Etik kurullarda Biyoistatistikçinin önemini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Biyoistatistik alanındaki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Biyoistatistik alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir, bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı geliştirir ve farklı bir alana uygular. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan yeni ve karmaşık problemler için gözlemsel ve kliniksel araştırma tasarımı kurgular, eleştirel analizi yapar, yorumlar ve raporlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki ileri istatistiksel yöntemleri kullanır, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Biyoistatistik alanı ile ilgili çalışmalarda üst düzey beceri gerektiren araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan teknik ve yöntemleri gibi ileri istatistik yöntemlerini özgün düşünce, araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoistatistik alanına yenilik getiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek ileri düzeyde istatistiksel analiz yapar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoistatistik alanı ile ilgili makale okuma, yazma becerisi geliştirir ve ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilere makale başvurusu yapar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde etkin rol alır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Biyoistatistik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta ulaşmanın yollarını kavrar ve elde ettiği kanıtlara eleştirel değer biçer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini bir tutum olarak belirler ve bu tutumunu çalışmalarında sergiler. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sağlık mesleğinin gerektiği sosyal ilişkilerin dinamiklerini kavrar ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve geliştirir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası çalışmalarda diğer uzman kişilerle alandaki konuları etkin iletişim becerilerini kullanarak tartışır, özgün görüşlerini savunarak akademik danışmanlık yapar | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uluslararası bilimsel ortamlarda yabancı dil bilgisi ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoistatistik ve tıbbi bilişim bilgisini kullanarak yaşadığı topluma bilgi ve becerilerini sunarak toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunur | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoistatistik ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün görüşlerini savunarak işlevsel etkileşim kurar | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanın gereği olarak diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. İleri düzeyde analiz ve sentez yapar. | 5 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Parametrik olmayan testlere giriş | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Uyum İyiliği Testleri Ki-Kare uyum iyiliği testi Kolmogorov-Smirnov uyum iyiliği testi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Normallik için Lilliefors testi Normallik için Shapiro-Wilks testi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tek örneklem testleri Binom testi Tek örneklem işaret testi Wilcoxon işaret testi Run testi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | İki bağımsız örneklem için testler Medyan Testi Mann-Whitney U Testi Wald-Wolfowitz Dizi Parçaları Testi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kolmogorov-Smirnov Testi Fischer Tam Olasılık Testi Mood Testi Siegel-Tukey Testi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
7 | İki bağımlı örneklem için testler İşaret testi Wilcoxon işaretli sıra sayıları testi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | McNemar testi Kappa testi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | İkiden fazla bağımsız örneklem için testler Medyan testi Kruskal-Wallis H testi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | İkiden fazla bağımlı örneklem için testler Friedman S testi -I | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | İkiden fazla bağımlı örneklem için testler Friedman S testi -II | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Parametrik olmayan ile parametrik testlerin Tip-I hatalarının karşılaştırılması -I | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Parametrik olmayan ile parametrik testlerin Tip-I hatalarının karşılaştırılması -II | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Parametrik olmayan ile parametrik testlerin Tip-II hatalarının karşılaştırılması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |