Genel Bilgi
Kod | BİS540 |
Ad | Uygulamalı Biyoistatistik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyoistatistiksel tekniklerin kullanılmasıyla araştırma planlama, analiz etme ve yorumlama konusunda bilgi ve beceri kazanılması
Dersin İçeriği
Sağlık alanındaki araştırmalar tasarlanarak, veri toplama geliştirilerek, SPSS'te veri girişi yapılacaktır. Elde edilen veri biyoistatsitik alanında kullanılan testler ile SPSS'te analiz edilerek veri sunumu yapılacaktır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Wassertheil-Smoller, S., & Smoller, J. (2004). Biostatistics and epidemiology: a primer for health and biomedical professionals (pp. 161-167). New York: Springer-Verlag. 2. Alpar, R. (2012). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik: spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle. Detay Yayıncılık.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoistatistiğin yerini ve önemini kavrar |
ÖÇ02 | Uygun araştırma yöntemini tasarlar, sağlık alanında veri toplar, SPSS'te veri girişi yapar |
ÖÇ03 | Hipotez testleri arasındaki farkı ayırt eder, SPSS''te uygular ve sonuçlarını yorumlar |
ÖÇ04 | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanımlar Ve Verinin Ölçüm Biçimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | SPSS'e giriş | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | SPSS ile tanımlayıcı istatistikler ve grafik yöntemleri-1 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | SPSS ile tanımlayıcı istatistikler ve grafik yöntemleri-2 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Parametrik ve parametrik olmayan hipotez testleri | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | SPSS'te parametrik ve parametrik olmayan hipotez testi uygulamaları-1 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | SPSS'te parametrik ve parametrik olmayan hipotez testi uygulamaları-2 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | SPSS'te korelasyon katsayısı hesaplanması ve yorumlanması | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | SPSS'te regresyon analizi-1 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | SPSS'te regresyon analizi-2 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sağlık alanında bir araştırmanın kurgulanması | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Araştırma yöntemleri ve veri toplama araçları | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tablo ve grafiklerle veri sunumu-1 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Tablo ve grafiklerle veri sunumu-2 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |