Genel Bilgi
Kod | BİS522 |
Ad | Epidemiyolojide İstatistiksel Yön. II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İLKER ÜNAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel epidemiyoloji dersi almış olan öğrencinin epidemiyolojide sıklıkla karşılaşılan kategorik verilerin temel düzeyde analizleri yapacak ve orta-ileri düzey analizler konusunda fikir sahibi olacak düzeyde bilgi ve beceri sahibi olması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Epidemiyolojide sıklıkla görülen kategorik verilerin, temel düzey analizleri kuramsal ve uygulamalı olarak ve orta-ileri düzeyde kullanılabilecek analiz yöntemleri ise kuramsal olarak işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
BIS 521 Temel Epidemiyoloji dersini almış olmak
Kaynaklar
Stokes, Maura E., Charles S. Davis, and Gary G. Koch. 2000. Categorical Data Analysis Using the SAS® System, Second Edition. Cary, NC: SAS Institute Inc.
Notlar
Kahn, Harold A., and Christopher T. Sempos. Statistical Methods in Epidemiology. Oxford University Press, 2010.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Epidemiyolojide sıklıkla karşılaşılan kategorik veri tiplerini sayar |
ÖÇ02 | 2x2, 2xr, sx2 ve sxr tabloların analizlerini yapar, sonuçlarını yorumlar. |
ÖÇ03 | Kategorik veriler için uygun parametrik olmayan yöntemleri sayar. |
ÖÇ04 | Lojistik regresyon analizi tiplerini sayar, hangi durumda hangi lojistik regresyon yöntemini seçmesi gerektiğini bilir. |
ÖÇ05 | Ağırlıklandırılmış en küçük kareler yöntemi ile Genelleştirilmiş tahmin denklemleri yöntemi arasındaki farkları sayar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Epidemiyolojide istatistiğin önemi | Temel Epidemiyoloji dersinde anlatılan konuların tekrar okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kategorik veri tipleri | Kategorik veri yapıları konusunda okumalar yapması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | 2x2 tabloların analizi | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
4 | 2xr ve sx2 tabloların analizi | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
5 | sxr tabloların analizi 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | sxr tabloların analizi 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
7 | Kategorik verilerin analizinde parametrik olmayan yaklaşımlar | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava kadar olan bölümlerin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Binary lojistik regresyon analizi | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Multinomial lojistik regresyon analizi | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Koşullu lojistik regresyon analizi | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Poisson regresyon analizi | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ağırlıklandırılmış en küçük kareler analizi | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Genelleştirilmiş tahmin denklemleri 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Genelleştirilmiş tahmin denklemleri 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ara sınavdan sonraki bölümlerin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 173 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,92 | ||
AKTS | 7 AKTS |