Genel Bilgi
Kod | BİS511 |
Ad | Sağlık Taramaları ve Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yusuf Kemal ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Saha çalışmaları ile ilgili kavramların öğrenilmesi, bir saha taramasını planlayacak yapacak ve denetleyecek kadar bilgi ve beceri oluşturulması
Dersin İçeriği
Saha taramaları, örnekleme, örneklem büyüklüğü, sorgu formları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Anket Yöntemi ile Bilimsel Araştırma: Sümbüloğlu K.& Sümbüloğlu V. Survey Methods in Social Investigation: Moser&Kalton
Notlar
Anket Yöntemi ile Bilimsel Araştırma: Sümbüloğlu K.& Sümbüloğlu V. Survey Methods in Social Investigation: Moser&Kalton
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Örnekleme yöntemlerini sayar ve yöntemlerle ilgili kavramları açıklar |
ÖÇ02 | Araştırma tasarımına uygun örneklem hesabı yapar |
ÖÇ03 | Bir saha çalışması planlar |
ÖÇ04 | Veri toplama yollarını sayar |
ÖÇ05 | Sorgulama formu hazırlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Taramalar ve sağlık taramaları | Kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sağlık taramalarının metodolojik özellikleri | Kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Örnekleme kavramı, temsil etme yeteneği, yan tutma | Kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Olasılıklı örnekleme yöntemleri,Basit rasgele örnekleme | Kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sistematik Örnekleme | Kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tabakalı Örnekleme | Kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Küme Örnekleme ve Büyüklüğe Orantılı Örnekleme | Kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Aşamalı örnekleme | Kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Örneklem büyüklüğü hesaplama | Kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Örneklem büyüklüğü hesaplama 2 | Kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Sorgu formu hazırlanması | Literatürdeki örnekleri gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sorgu formu hazırlanması 2 | Ders öncesi örnek form hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Veri toplanması | Uygulama için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Verilerin denetlenmesi, uygulama | Uygulama için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |