Genel Bilgi
Kod | EBE640 |
Ad | Bilim Tarihi ve Felsefesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SULTAN ALAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders bilim felsefesinde temel sorunlar, özellikle bilimsel yöntemin doğası, teori değişim rasyonellik ve bilimsel gerçekçilik, teorilerin doğrulanması, bilim ve bilim olmayanın sınırları gibi konuları kapsar.
Dersin İçeriği
Bilimin gelişmesi, bilimsel teoriler, bilim felsefesi ve bilim felsefesindeki sorunlar
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Clifford D. Conner Halkın Bilim Tarihi, Ankara: Tübitak, 2010. Cemal Yıldırım Bilim Tarihi İstanbul: Remzi Kitapevi, 2012.
Notlar
Thomas S. Kuhn Bilimsel Devrimlerin Yapısı, İstanbul: Kırmızı, 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık alanında araştırmanın önemini bilir. |
ÖÇ02 | Ebelik/Hemşirelik araştırmalarının mesleğin gelişimine katkısını bilir. |
ÖÇ03 | Tıp etiği temel ilkelerini bilir. |
ÖÇ04 | Araştırmada etiğin önemini bilir. |
ÖÇ05 | Araştırma planlanmasından ihtibaren her aşamasında etiğe uygun davranmasını bilir. |
ÖÇ06 | Canlılara ve doğaya zarar vermemenin önemini bilir ve açıklar. |
ÖÇ07 | İnsan denekleri araştırma ile ilgili her konuda anlaşılır bir dil kullanarak aydınlatır ve onamlarını alır. |
ÖÇ08 | Deneklerin mahremiyetlerini korur. |
ÖÇ09 | Deneklerin güvenliğini üst düzeyde tutmasını bilir. |
ÖÇ10 | Araştırma ile ilgili Uluslararası bildirgeleri bilir. |
ÖÇ11 | Bilimsel yanıltmanın önemini kavrar. |
ÖÇ12 | Bilimsel yanıltma biçimlerini açıklar. |
ÖÇ13 | Ebelik/hemşirelik bakımı ve uygulamaları ile ilgili bir araştırma planlar, uygular, değerlendirir ve sunum yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Dersin tanımı ve literatür tarama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | "Bilim Nedir” sorusuna verilen yanıtlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Bilim kavramının kısa tarihi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Sınır koyma sorunu | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Mantıksal çözümleme, mantıkçı pozitivizm ve duyu deneyimine dayalı doğrulama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Popper ve duyu deneyime dayalı yanlışlama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Lakatos ve inceltilmiş yanlışlamacılık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | P.Duhem, É. Meyerson ve A.Koyré’nin bilim tasarımları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | P.Duhem, É. Meyerson ve A.Koyré’nin bilim tasarımları-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | P.Duhem, É. Meyerson ve A.Koyré’nin bilim tasarımları-3 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Duhem-Quine tezi ve bütüncülüğe dayalı doğrulama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | T.Kuhn ve paradigmalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Olağan bilim, olağandışı bilim ve paradigma değişiklikleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Kuhn ve paradigmalara dayalı doğrulama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |