EBE622 Sağlık Göstergeleri ve Epidemiyoloji

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE622
Ad Sağlık Göstergeleri ve Epidemiyoloji
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, sağlık göstergeleri, ölüm, hastalık, doğurganlık düzeylerini belirleyen ölçütler, kaliteye göre ayarlanmış yaşam süreleri, sağlık hizmetleri sunum biçimleri, talebin niteliğine göre sağlık hizmetleri ile ilgili kavramları açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Epidemiyoloji, sağlık ve hastalık kavramları, epidemiyoloji ve sağlık hizmeti ilişkisi, hastalık ve sağlık ölçütleri ve epidemiyolojik araştırma bileşenlerini kapsar.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

1.Kavuncubaşı Şahin, (2000). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara. 2. Rahmi Dirican, Bilgel Nazan, (1993). Halk Sağlığı, Uludağ Üniversitesi, II Baskı, 505-530 3.Öztek Zafer (2004). Sağlık Ocağı Yönetimi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Palme Yayıncılık, Ankara 4.Hayran Osman, Sur Haydar, (1998). Sağlık Hizmetleri El Kitabı, Yüce Yayım, İstanbul 5.Sargutan Erdal (1993). Türk Sağlık Hizmetleri Yapı ve Ürünlerinin İyileştirilmesi, H.Ü. Sağlık İdaresi Yüksek Okulu, Etam A.Ş. Ankara

Notlar

Ulusal ve uluslararası sürekli dergiler Ulusal ve uluslararası meslek örgütleri yayınları Üniversite kütüphanesi veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini açıklar
ÖÇ02 Toplum sağlığı için önemli olan hastalıkların insidans ve prevalans hızlarını hesaplar
ÖÇ03 Sağlık hizmetlerinin planlanmasında epidemiyoloji biliminin önemini fark eder
ÖÇ04 Türkiye’nin epidemiyolojik göstergelerini açıklar
ÖÇ05 Epidemiyolojik araştırma örneklerini sıralar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Epidemiyoloji,sağlık ve hastalık kavramları nedir? Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
2 Sağlık ve hastalıkların ölçütleri ve değerlendirilmesi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Epidemiyolojik araştırma çeşitleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Epidemiyolojide Nedensellik Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Bulaşıcı Hastalıkların Epidemiyolojisi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Klinik Epidemiyoloji Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Epidemiyoloji, Sağlık Hizmeti ve Sağlık Politikası Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Epidemiyoloji Eğitiminin Sürdürülebilirliği Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Sağlığın Ölçülmesi, Sağlık ve Hastalık Ölçütleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Ölüm göstergeleri ve Yansımaları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 Araştırmaların Kanıt Oluşturma Düzeyleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Araştırma Yöntemleri Örnekler, Tartışma I Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
14 Araştırma Yöntemleri Örnekler, Tartışma II Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Araştırma Yöntemleri Örnekler, Tartışma III Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 10:26