EBE609 İleri Yenidoğan Bakımı

6 AKTS - 2-4 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE609
Ad İleri Yenidoğan Bakımı
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-4 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FERDA ÖZLÜ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile, öğrencilerin sağlıklı yenidoğan izlemi ve yenidoğan dönemindeki tüm sağlıktan sapma durumlarını tanıması, sevk etmesi ve sağlığın korunması ve yükseltilmesine yönelik bilgi ve beceri kazanması sağlanacaktır.

Dersin İçeriği

Yenidoğanın fizyolojisi, normal ve riskli yenidoğan izlemi ve bakımı, klinik bakım rehberleri, yenidoğanın bakım ve izleminde ebenin rolleri

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

1. Rabia Ekti Genç, Hava Özkan Ebeler Için Yenidoğan Sağlığı Ve Hastalıkları Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri 2016, ISBN 9786058392830 2. Enver Hasanoğlu Koray Boduroğlu,Aysun Bideci,Ruhan Düşünsel Temel Pediatri 2. Baskı (Milli Pediatri Derneği) Güneş Tıp Kitabevi 2020 9752778062 3. Tricia Gomella (Author), Fabien Eyal (Author), Fayez Bany-Mohammed (Author) Gomella's Neonatology McGraw Hill Medical Books 2020, ISBN 9781260460834

Notlar

Yenidoğan Protokolleri Güneş Kitapevi 2015, ISBN 9786053351351


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel literatüre hakim olarak yenidoğana ilişkin gelişmeleri takip eder.
ÖÇ02 Riskli durumlarda yaşanan etik ikilemleri yönetir.
ÖÇ03 Yenidoğan ve riskli yenidoğan bakımı ile ilgili kanıta dayalı uygulamalardan yararlanır.
ÖÇ04 Yenidoğan bakımı ve riskli yenidoğan ile ilgili aileye bütüncül bakım yaklaşımıyla destek verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Programın tanıtılması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sağlık, çocuk, aile, toplum kavramlarına genel bakış Dünya da ve Türkiye de yenidoğan sağlığını etkileyen fiziksel, sosyal, kültürel, ekonomik ve politik faktörler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Yenidoğan fizyolojisi ve ekstrauterin yaşama uyum okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
4 Yenidoğanda büyüme gelişme - Fiziksel büyüme - Psikososyal, bilişsel, motor ve duyusal gelişim - Büyüme gelişmeye kültürel etkiler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Yenidoğan muayenesi ve izlemler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Riskli yenidoğan I (Kardiyak ve solunum sorunu olan yenidoğan bakımı) okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Riskli yenidoğan II (Sindirim ve boşaltım sistemi sorunu olan yenidoğan bakımı) okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Riskli yenidoğan III (Sinir sistemi ve kas iskelet sorunu olan yenidoğan bakımı) okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Prematüre, postmatüre, ikiz yenidoğan ve ebelik bakımı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Yenidoğan yoğun bakım ünitesi ve yenidoğanda bireyselleştirilmiş gelişimsel bakım okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Anne sütü içeriğinde son gelişmeler, dünya da ve Türkiye de anne sütü uygulamaları ve emzirme durumu okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 Ebelik alanında yenidoğan bakımı ile ilişkili konu alanının belirlenmesi örnek klinik bakım rehberi hazırlama (emzirme, cilt bakımı, uyku, kanguru vb) okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
14 Yeni aşılar ve aşılama politikaları (WHO,EPI,GAVI) ve özel durumlarda aşılama okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Klinik Uygulamanın Değerlendirmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 36 36
Toplam İş Yükü (Saat) 138
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,52
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 11:49