Genel Bilgi
Kod | EBE530 |
Ad | Ebelik Tarihi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ebelik mesleği, ebelik mesleğinin tarih boyunca geçirdiği aşamalar ve doğum yardımı evrimini, ebelik mesleğinin toplumsal statüsü, profesyonel ebeliğin özelliklerini inceleyen ve eleştierl bir bakış açısı kazandıran bir derstir.
Dersin İçeriği
Dünyada ve Türkiye'de Doğum Yardımının Tarihi Gelişimi, Modern Ebeliğin Başlaması ve Gelişmesi, Doğumun Medikalizasyonu ve Ebeliğin Statü kaybı
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. AYAR KOCATÜRK A. Geçmişten Günümüze Ebelik Tarihine Bakış.ACR Yayınevi.2020. 2.Köker A H. Doğum ve Ebelik Tarihi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri, 1997. 3. Eren N., Uyer G. Sağlık Meslek Tarihi ve Ahlakı. 3. Baskı, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara, 1989. 4. Ege R: Türkiye’nin Sağlık Hizmetleri ve İsmet Paşa, Ankara, İnönü Vakfı, 1992, s.5-48. 5. Frik F: Cumhuriyet Devri Sağlık Hareketleri 1923-1963: 40 Yıl, 1964, s.3-130. 6. Güvercin C.H., Hüseyin A. Murat, Arda B: Köy enstitüleri ve sağlık eğitimi, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(2):97-103, 2004. 7. J. D. M. Nicopoullos, Midwifery is not a fit occupation for a Gentleman, Journal of Obstetrics and Gynaecology (November 2003) Vol. 23, No. 6, 589–593 8. Eugene R Declercq, The Transformation of American Midwifery: 1975 to 1988, American Journal of Public Health, May 1992, Vol. 82, No. 5 9. Chris Henderson, Sue Macdonald, Mayes' Midwives, 13th Edition, 2004, Bailliere Tındall Elsevier Limited
Notlar
Najla Barnawi, Solina Richter and Farida Habib, Midwifery and Midwives: A Historical Analysis, Journal of Research in Nursing and Midwifery, Vol. 2(8) pp. 114-121, December, 2013
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ülkemizde ve dünyada ebeliğin profesyonelleşme sürecini değerlendirir. |
ÖÇ02 | Ülkemizde ve dünyada ebeliğin tarihsel gelişimi açıklar. |
ÖÇ03 | Ebeliğin ulusal ve uluslararası tanımlarını ifade eder. |
ÖÇ04 | Dünyada ve Türkiyede ebelik organizasyonlarını bilir |
ÖÇ05 | Ülkemizde ebelikle ilgili mesleki sorunları yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, faaliyet ve işleyişin açıklanması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilim Tarihinin Önem | Okuma, Araştırma, kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Tarih metodolojisi | Okuma, Araştırma, kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Dünyada ve Türkiye'de Kadınların Özgürleşme Süreci | Okuma, Araştırma, kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Dünyada Doğum Yardımının Tarihi Gelişimi | Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
6 | İlk Çağlarda Doğum Yardımı Antik Dönemde Doğum Yardım | Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Ortaçağdan 19. Yüzyıla Doğum Yardımı Dünyada Modern Ebeliğin Başlaması | Okuma,Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Türklerde Doğum Yardımı Türkiyede ebeliğin tarihsel gelişimi | Okuma,Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Türklerde Geleneksel Doğum Yardımı | Okuma,Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Türkiyede Modern Ebeliğin Kurulması Ve Gelişmesi | Okuma,Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | Türkiyede dünden bugüne ebelik eğitimi | Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | Ebeliğin Gerilemesi ve Doğumun Medikalizasyonu | Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Doğum yardımı evrimi | Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
15 | Doğum yardımı evrimine eleştirel bakış | Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |