Genel Bilgi
Kod | EBE517 |
Ad | Sağlık Tanılaması |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Amaç, sağlığın tanılanması için gerekli olan bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Kadın Üreme Organları Anatomisi ve Fizyolojisi, Üreme Döngüsü, Öykü alma, Fiziksel Muayene, Derinin Değerlendirilmesi, memenin değerlendirilmesi, menapoz ve risklerinin değerlendirilmesi, jinekolojik anormallkilerin değerlendirilmesi, pelvik tabanın değerlendirilmesi, kadınların maruz kaldığı riskli durumların belirlenmesi, infertilitenin değerlendirilmesi, Kontrasepsiyon, Tarama testleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Carcio, H. A., & Secor, R. M. (2018). Advanced health assessment of women: Clinical skills and procedures. Springer Publishing Company. ERBAŞ, N., & DEMİREL, G. (2016). Kadın sağlığının değerlendirilmesinde bir model: fonksiyonel sağlık örüntüleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 84-91. İlçioğlu, K., Keser, N., & ÇINAR, N. (2017). Ülkemizde kadın sağlığı ve etkileyen faktörler Women's Health and Affecting Factors in Turkey. Journal of Human Rhythm, 3(3), 112-119. ERGİN, A. B. (2014). OBEZİTENİN KADIN SAĞLIĞI VE TOPLUMSAL CİNSİYET AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 41-54. YANIKKEREM, E. (2017). Obezitenin kadın sağlığına etkileri. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 37-43. Fışkın, G., & NK, B. (2014). Cinsel fonksiyonun değerlendirilmesi ve hemşirenin rolü. Androloji Bülteni, 56(16), 73-76.
Notlar
Carcio, H. A., & Secor, R. M. (2018). Advanced health assessment of women: Clinical skills and procedures. Springer Publishing Company. ERBAŞ, N., & DEMİREL, G. (2016). Kadın sağlığının değerlendirilmesinde bir model: fonksiyonel sağlık örüntüleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 84-91. İlçioğlu, K., Keser, N., & ÇINAR, N. (2017). Ülkemizde kadın sağlığı ve etkileyen faktörler Women's Health and Affecting Factors in Turkey. Journal of Human Rhythm, 3(3), 112-119. ERGİN, A. B. (2014). OBEZİTENİN KADIN SAĞLIĞI VE TOPLUMSAL CİNSİYET AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 41-54. YANIKKEREM, E. (2017). Obezitenin kadın sağlığına etkileri. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 37-43. Fışkın, G., & NK, B. (2014). Cinsel fonksiyonun değerlendirilmesi ve hemşirenin rolü. Androloji Bülteni, 56(16), 73-76.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kadın üreme organları anatomisi ve fizyolojisi maket üzerinde göstererek söyler |
ÖÇ02 | Üreme döngünü tanımlar. |
ÖÇ03 | Kapsamlı anamnez alabilir. |
ÖÇ04 | Fiziksel muayene yapar. |
ÖÇ05 | Derinin değerlendirmesini yapar |
ÖÇ06 | Memenin değerlendirilmesini yapar |
ÖÇ07 | Menapoz ve risklerinin değerlendirilmesini yapar |
ÖÇ08 | Jinekolojik anormallkilerin değerlendirilmesini yapar |
ÖÇ09 | Pelvik tabanın değerlendirilmesini yapar |
ÖÇ10 | Kadınların maruz kaldığı riskli durumların söyler |
ÖÇ11 | Infertilite değerlendirmesini yapar |
ÖÇ12 | Kontrasepsiyon yöntemlerini bilir. |
ÖÇ13 | Tarama testlerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kadın Üreme Organları Anatomisi ve Fizyolojisi | Okuma, Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
2 | Üreme Döngüsü | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Öykü alma | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Fiziksel Muayene | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Fiziksel Muayene2 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Derinin Değerlendirilmesi | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Memenin Değerlendirilmesi | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Menapoz ve Risklerinin Değerlendirilmesi | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Jinekolojik anormalliklerin değerlendirilmesi | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Pelvis taban kaslarının değerlendirilmesi | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Kadınların maruz kaldığı riskli durumların belirlenmes | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Infertilitenin değerlendirilmesi | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kontrasepsiyon | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Tarama testleri | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |