Genel Bilgi
Kod | EBE507 |
Ad | Sağlık Hizmetlerinde İletişim |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SULTAN ALAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, iletişim yöntem ve teknikleri, iletişimi engelleyen faktörlerin tanımlanması, çatışma yaratan durumların tanımlanması, sağlık hizmetlerinde etkin iletişim kurma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İletişim yöntem ve teknikleri, iletişimi engelleyen faktörlerin tanımlanması, çatışma yaratan durumların tanımlanması, sağlık hizmetlerinde etkin iletişim kurma becerilerinin geliştirilmesi
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Dökmen, Ü. (1996) İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık: İstanbul.
Notlar
Dökmen, Ü. (2010) İletişim Çatışmaları ve Empati, Remzi Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletişimin temel kavramları ve insan ilişkilerindeki önemini kavrar. |
ÖÇ02 | iletişimi etkileyen faktörleri kendi ifadesiyle söyler. |
ÖÇ03 | İletişim becerilerini sosyal ve mesleki yaşamında kullanır. |
ÖÇ04 | Kişilerarası ilişkilerde temel davranış biçimlerini kavrar. |
ÖÇ05 | Yardım edici iletişim becerilerini kişiler arası ve hasta-sağlık personeli ilişkilerine uyarlar. |
ÖÇ06 | Hasta- sağlık personeli ilişkisinin özelliklerine ilişkin temel ilkeleri tanımlar. |
ÖÇ07 | Yardım edici iletişim becerilerini kişiler arası ve hasta-hemşire ilişkilerinde uyarlar. |
ÖÇ08 | Günlük yaşamında kişilerarası ve hasta- hemşire ilişkilerinde kişilerarası iletişim becerilerini uygular. |
ÖÇ09 | Kendini tanımanın kişiler arası iletişim açısından önemini kendi ifadesiyle söyler. |
ÖÇ10 | Özel durumlarda (depresyon, yas v.b) uygun iletişim becerilerini kullanır. |
ÖÇ11 | Pasif, agresif, manüplatif ve atılgan davranış özelliklerini sıralar. |
ÖÇ12 | Çatışmaya verilen tepkileri etkileyen nedenlerin farkına varır. |
ÖÇ13 | Dinleme çeşitlerini sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İletişim kavramı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | İletişimin insan ilişkilerindeki önemi ve iletişimi etkileyen faktörler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Yararlı iletişim teknikleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Sözlü ve sözsüz iletişim biçimleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Mesleki ve sosyal iletişim | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Empati, Empatik iletişim | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Hasta hemşire ilişkisi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kişilerarası iletişim çatışmaları ve çözümü | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Terapötik iletişim | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Kendini tanıma, Kendini tanımanın yolları, Kendini tanıma uygulamaları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Atılgan davranış, Pasif davranış, Manüpülatif davranış | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Değişik yaş dönemleri ve ilişkiler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Özel davranış gösteren hasta ve hasta davranışları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Sağlık ekibi içinde kişiler arası ilişkiler Ailede iletişim İletişimi engelleyen yaklaşımlar. | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Yöntem Seçilmemiş |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |