Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| FARMAKOLOJİ (DR) | |
| Kod | FAR635 |
| Ad | Farmakodinamik |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, ilaçların vücuda ne yaptığı ile ilgilenen farmakodinamiyi öğretmektir.
Dersin İçeriği
Doz (konsantrasyon) ilişkisi, Doz (konsantrasyon)- Etki ile ilişkisinin Nicel İncelenmesi, İlaçların etki mekanizmaları , Reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisi ,G proteini ile kenetlenen reseptörler , Reseptörlerin ligand bağlama özellikleri ve seçicilikleri, Reseptör kuramı ve agonizma, İlaçların etkisini değiştiren faktörler, İlaçların arasındaki farmakodinamik etkileşmeler ,İlaçların arasındaki farmakokinetik etkileşmeler, İlaçların toksik etkileri – Yalın toksik tesirler , İlaçların toksik etkileri – Özel toksik etkiler, İlaç alerjisi, Dayanıksızlık veya Aşırı-duyarlık reaksiyonları
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
1. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Kayaalp SO, Hacettepe Taş Kitapçılık, Ankara, IX. baskı, 2000 2. Goodman & Gilman´s. Terapötiklerin Farmakolojik Temeli. Hardman JG, Limbird LE, IX. baskı, McGraw-Hill, New York, 1996 3.Farmakoloji, Rang, HP, Dale, MM, Ritter, JM, Churchill Livingstone, Edinburgh, V. baskı, 2003 4.Lippincott´s Illustrated Reviews: Pharmacology, Mycek MJ, Harvey RA, Champe PC, 2. baskı , 1997
Notlar
İnternet, kütüphane veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | İlaçların etki mekanizmalarını bilir. |
| ÖÇ02 | Reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisini açıklar. |
| ÖÇ03 | İlaç-ilaç etkileşimlerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 5 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 5 |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | 1 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 3 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 3 |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | 1 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 2 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 3 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | 3 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | 1 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Doz (konsantrasyon) ilişkisi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Doz (konsantrasyon)- Etki ile ilişkisinin Nicel İncelenmesi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | İlaçların etki mekanizmaları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | G proteini ile kenetlenen reseptörler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Reseptörlerin ligand bağlama özellikleri ve seçicilikleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Reseptör kuramı ve agonizma | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Okuma, tekrar, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | İlaçların arasındaki farmakodinamik etkileşmeler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | İlaçların arasındaki farmakokinetik etkileşmeler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | İlaçların toksik etkileri – Yalın toksik tesirler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | İlaçların toksik etkileri – Özel toksik etkiler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | İlaç alerjisi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Dayanıksızlık veya Aşırı-duyarlık reaksiyonları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||