Genel Bilgi
Kod | HEM630 |
Ad | Hemşirelikte Etik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hemşirelikte Etik dersi, öğrencide hemşirelikte deontolojik ve etik bilincinin geliştirilebilmesine temel oluşturacak başlıca etik kavram ve kuramların bilgisini, hemşirelik uygulamalarında etik konuların değerlendirilmesi ve etik karar verebilme yetisinin geliştirilmesini içerir.
Dersin İçeriği
Bu ders, etik ve biyoetiğin kapsamı, etiğin sosyal-kültürel boyutu, felsefi temeli ve yasalarla ilişkisi, başlıca etik teoriler konusunda temel bilgileri, bakım etiği ile hemşireliğin ilişkisinin irdelenmesini, hastane etik kurullarında hemşirenin rolünü, hemşirelik etik kodlarının bilgisini ve hemşirelik uygulamalarında etik karar verebilmeye ilişkin konuları içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Burkhardt M, Nathaniel A K., Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev. Alpar Ecevit Ş. ve ark. 3. Baskı,İstanbul Tıp Kitabevi,2013. 2. Aydın E. Tıp Etiğine Giriş. Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 3. Veatch RM. Biyoetiğin Temelleri, Çev. Tolga Güven, And danışmanlık, Eğitim, yayıncılık Organizasyon Ltd. Şti. 2010, İstanbul. 4. Erdemir A.D., Öncel Ö., Aksoy Ş. (2003) Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 5. Erdemir A.D., Oğuz Y., Elçioğlu Ö., Doğan H. (2001) Klinik Etik Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, Ltd.Şti., İstanbul. 6. Terakye G, Ocakçı AF. Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013. 7. Arda B., Oğuz Y., Şahinoğlu-Pelin S. (1999) Deontoloji Kitabı. Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Antıp A.Ş. Yayınları. Ankara. 8. Chadwick R., Tadd W. (1992) Ethics Nursing Practice: A case study appoach. First Edition. Macmillan Press Ltd. London. 9. Chitty K.K. (2005) Professional Nursing Concepts & Challenges. Fourth Edition. Elsevier Saunders, USA. 10. Fry S.F. (2000) Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Çev: Bağ B. ICN Yayınları, Bakanlar Matbaacılık, Aktif Yayınevi, İstanbul.
Notlar
11. Fry S.T. (2006) Case Studies in Nursing Ethics. Third Edition. Jones andbartlett Publeshers. UK. 12. Kuçuradi İ. (1998) İnsan ve Değerler Kitabı, Türkiye Felsefe Kurumu. Türk Felsefe Dizisi: 6., Ankara. 13. Oğuz Y.N., Tepe H., Buken N.Ö., Kucur D.K. (2005) Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Türkiye Felsefe Kurumu. Meteksan Anonim Şirketi. Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etik kavram ve kuramlara ilişkin temel bilgileri anlar. |
ÖÇ02 | Etik teorileri ve etik ile ilgili sosyo-kültürel bağlamı kavrar. |
ÖÇ03 | Ahlaki gelişim sürecini kavrar. |
ÖÇ04 | Bakım etiğini anlar. |
ÖÇ05 | Hemşirelik uygulamalarında bakım etiğine uygun davranır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Programın Açıklanması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Etik Kavramı ve Biyoetiğin Kapsamı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Etiğin Felsefe, Kültür ve Yasalarla İlişkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Ahlaki Gelişim Teorileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hemşirelik Uygulamalarında Etik Karar Vermeye Yol Gösteren Teoriler 1 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hemşirelik Uygulamalarında Etik Karar Vermeye Yol Gösteren Teoriler 2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hemşirelik Uygulamalarında Etik Karar Vermeye Yol Gösteren Teoriler 3 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bakım Etiği ve Hemşirelik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sağlık Hizmetlerinde ve Hemşirelik uygulamalarında Etik Sorunlar (Seminer Sunumu) 1 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma |
11 | Sağlık Hizmetlerinde ve Hemşirelik uygulamalarında Etik Sorunlar (Seminer Sunumu) 2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
12 | Hastane Etik Komiteleri ve Hemşirenin Rolü | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hemşirelikte Etik Kodlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hemşirelikte Etik Karar Verme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Vaka Analizi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |