HEM630 Hemşirelikte Etik

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM630
Ad Hemşirelikte Etik
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Hemşirelikte Etik dersi, öğrencide hemşirelikte deontolojik ve etik bilincinin geliştirilebilmesine temel oluşturacak başlıca etik kavram ve kuramların bilgisini, hemşirelik uygulamalarında etik konuların değerlendirilmesi ve etik karar verebilme yetisinin geliştirilmesini içerir.

Dersin İçeriği

Bu ders, etik ve biyoetiğin kapsamı, etiğin sosyal-kültürel boyutu, felsefi temeli ve yasalarla ilişkisi, başlıca etik teoriler konusunda temel bilgileri, bakım etiği ile hemşireliğin ilişkisinin irdelenmesini, hastane etik kurullarında hemşirenin rolünü, hemşirelik etik kodlarının bilgisini ve hemşirelik uygulamalarında etik karar verebilmeye ilişkin konuları içerir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Burkhardt M, Nathaniel A K., Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev. Alpar Ecevit Ş. ve ark. 3. Baskı,İstanbul Tıp Kitabevi,2013. 2. Aydın E. Tıp Etiğine Giriş. Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 3. Veatch RM. Biyoetiğin Temelleri, Çev. Tolga Güven, And danışmanlık, Eğitim, yayıncılık Organizasyon Ltd. Şti. 2010, İstanbul. 4. Erdemir A.D., Öncel Ö., Aksoy Ş. (2003) Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 5. Erdemir A.D., Oğuz Y., Elçioğlu Ö., Doğan H. (2001) Klinik Etik Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, Ltd.Şti., İstanbul. 6. Terakye G, Ocakçı AF. Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013. 7. Arda B., Oğuz Y., Şahinoğlu-Pelin S. (1999) Deontoloji Kitabı. Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Antıp A.Ş. Yayınları. Ankara. 8. Chadwick R., Tadd W. (1992) Ethics Nursing Practice: A case study appoach. First Edition. Macmillan Press Ltd. London. 9. Chitty K.K. (2005) Professional Nursing Concepts & Challenges. Fourth Edition. Elsevier Saunders, USA. 10. Fry S.F. (2000) Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Çev: Bağ B. ICN Yayınları, Bakanlar Matbaacılık, Aktif Yayınevi, İstanbul.

Notlar

11. Fry S.T. (2006) Case Studies in Nursing Ethics. Third Edition. Jones andbartlett Publeshers. UK. 12. Kuçuradi İ. (1998) İnsan ve Değerler Kitabı, Türkiye Felsefe Kurumu. Türk Felsefe Dizisi: 6., Ankara. 13. Oğuz Y.N., Tepe H., Buken N.Ö., Kucur D.K. (2005) Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Türkiye Felsefe Kurumu. Meteksan Anonim Şirketi. Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Etik kavram ve kuramlara ilişkin temel bilgileri anlar.
ÖÇ02 Etik teorileri ve etik ile ilgili sosyo-kültürel bağlamı kavrar.
ÖÇ03 Ahlaki gelişim sürecini kavrar.
ÖÇ04 Bakım etiğini anlar.
ÖÇ05 Hemşirelik uygulamalarında bakım etiğine uygun davranır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası etkileşimi kavrar. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası etkileşim kurar. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Programın Açıklanması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Etik Kavramı ve Biyoetiğin Kapsamı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Etiğin Felsefe, Kültür ve Yasalarla İlişkisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
4 Ahlaki Gelişim Teorileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Hemşirelik Uygulamalarında Etik Karar Vermeye Yol Gösteren Teoriler 1 okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hemşirelik Uygulamalarında Etik Karar Vermeye Yol Gösteren Teoriler 2 okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Hemşirelik Uygulamalarında Etik Karar Vermeye Yol Gösteren Teoriler 3 okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bakım Etiği ve Hemşirelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Sağlık Hizmetlerinde ve Hemşirelik uygulamalarında Etik Sorunlar (Seminer Sunumu) 1 okuma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Tartışma
11 Sağlık Hizmetlerinde ve Hemşirelik uygulamalarında Etik Sorunlar (Seminer Sunumu) 2 okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
12 Hastane Etik Komiteleri ve Hemşirenin Rolü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Hemşirelikte Etik Kodlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Hemşirelikte Etik Karar Verme okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Vaka Analizi okuma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 03:02