Genel Bilgi
Kod | BİO522 |
Ad | Çevre Biyolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET BERTAN YILMAZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Çevreye genel bakış, Ekoloji ve ekolojik kavramlar, Ekosistemlerde enerji akışı, Ekosistemler ve çevre değişikliği, Doğada maddelerin çevrimi, Çevre kirlenmesi, Su ve hava kirliliği, Dünyanın büyük ekosistemleri, yiyecek rezervuarları ve açlık, Populasyonlarda büyüme ve düzenlenme, İnsan populasyonlarının büyüme ve kontrolü, Populasyonlar arası iletişimi anlama ve kendi ifadeleri ile açıklama.
Dersin İçeriği
Ekoloji ve ekolojik kavramlar, Ekosistemlerde enerji akışı, Ekosistemler ve çevre değişikliği, Doğadaki maddelerin çevrimi, Çevre kirlenmesi, Su ve hava kirliliği, Dünyanın büyük ekosistemleri, Yiyecek rezervuarları ve açlığı, Populasyonlarda büyüme ve düzenlenme, İnsan populasyonlarının büyüme ve kontrolü ve Populasyonlar arası iletişim.
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
Tıbbi biyoloji ve genetik, Akademisyen yayınevi
Notlar
Tıbbi biyoloji ve genetik, Akademisyen yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genetik materyalin yapısını bilir |
ÖÇ02 | Gen- çevre etkileşimini kavrar |
ÖÇ03 | Çevrenin genlere etkisini moleküler düzeyde kavrar |
ÖÇ04 | Çevrenin etkisiyle oluşan genetik hastalıkları bilir |
ÖÇ05 | Genetik hastalıklara neden olan genleri bilir |
ÖÇ06 | Gen-çevre etkileşimine dair güncel makale araştırması yapmayı kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlının temel yapısını oluşturan hücre ve organellerinin yapısını ve fonksiyonlarını kavramak | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını tanımak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik materyalin yapısını incelemek | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri tanımak | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genlerin yapısını bilmek | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kromozom ve gen mutasyonlarını tanımlamak | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) sınıflandırmak | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri kullanmak | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otozomal ve cinsiyet kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini açıklayabilmek | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu yapmak | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PCR hazırlamak | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapmak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde ettiği DNA'yı spektrofotometrede ölçebilmek | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR tekniğini uygulamak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapmak, kromozom preparatını elde etmek | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini incelemek, insan kromozomlarının tamamını tanımak ve analiz etmek | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir makaleyi yorumlamak ve makale nasıl yazılır kavramak | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevreye genel bakışı kendi ifadeleri ile açıklama | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Ekoloji ve ekolojik kavramları listelemek | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Ekosistemlerde enerji akışını anlatmak | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Ekosistemler ve çevre değişikliğini tanımlamak | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Doğada maddelerin çevrimini hatırlamak | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
6 | Çevre kirlenmesini tanımlamak | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Su ve hava kirliliğini anlatmak | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
|
9 | Dünyanın büyük ekosistemlerini listelemek | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Dünyanın büyük ekosistemlerini listelemek | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Yiyecek rezervuarları ve açlığı tanımlamak | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Populasyonlarda büyüme ve düzenlenmeyi açıklamak | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | İnsan populasyonlarının büyüme ve kontrolünü ve Populasyonlar arası iletişimi açıklamak | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | İnsan populasyonlarının büyüme ve kontrolünü ve Populasyonlar arası iletişimi açıklamak | Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Konuların tekrarı ve tartışma | Ödevlerin ve örnek soruların tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |